Råtten ånde?

Tunga di er ei krigssone. Hvis de slemme vinner, risikerer du å ende opp med ånden som går.

Og da snakker vi ikke om Fantomet. Ved siste telling fant amerikanske forskere hele 92 forskjellige bakterietyper inne i menneskemunnen. Noen av dem stinker, og er det disse som får kontrollen på tunga, får man svovleånde.

Åndeforskning

Bruce Paster og kollegaene hans fra Forsyth Institute i Boston har studert sammenhengen mellom ånden og livet på tunga, melder New Scientist.

Først målte de svovelinnholdet i pusten hos ei gruppe mennesker, og lot profesjonelle åndesniffere bedømme lukta.

Så tok forskerne et realt skrap av tungebelegget, og brukte gensekvenseringsteknikker til å kartlegge artsmangfoldet. Dermed oppdaget de tre typer bakterier som holdt til i velduftende munner.

Hos mennesker med stålånde hadde derimot en gjeng ukjente stinkere forskanset seg blant smaksløkene, hvor de produserte svovelforbindelser av hjertens lyst. Frisk-pust-bakteriene var sporløst forsvunnet.

Kan være flere

Hittil har forskerne funnet tre gode bakterier, og seks av den illeluktende sorten. Og det kan godt være flere varianter i omløp. I denne omgangen oppdaget teamet 29 helt ukjente munnbeboere, men regner med at det er minst 100 igjen å finne.

- Det betyr at det godt kan være flere arter som gir god eller dårlig ånde, sier Paster.

fakta om dårlig ånde:

- En tredjedel av befolkningen har dårlig ånde.
- Vanligvis stammer lukten fra munnhulen, men den kan også komme fra bihulene, spiserøret eller lungene.
- Lukt fra munnen skyldes utslipp av svovelholdige gasser fra bakterienes stoffskifte.
- Åndebakteriene bor ofte bakerst på tunga og spiser proteiner.

kilde: The Forsyth Institute

Dessverre kan man ikke velge mikroorganismer etter eget ønske. Overflata på tunga er nemlig forskjellig fra person til person, og forskerne tror at bakteritypene foretrekker ulike forhold. Er du uheldig er det nettopp svovelgjengen som hersker grunnen i din munn.

Nye strategier mot stink

Men forhåpentligvis kan forskningen gi oss nye våpen i kampen mot morraånden, og det er ikke sikkert at det er antibakteriell munnskyll som er svaret.

Får de gode bakteriene lov til å etablere seg, er de nemlig helt i stand til å nekte sine illeluktende sidestykker adgang til området. Og forskerne ser for seg behandlingsmetoder som gir de riktige krypene førsteretten.

Foreløpig må man nøye seg med å pælme uhumskhetene ut for hånd, med en skikkelig tannpuss og ei god, gammeldags tungeskrape.

New Scientist: Battle of the bugs blamed for bad breath