Mange studier peker mot at en oppvekst på gård kan beskytte mot astma og allergi. (Illustrasjonsfoto: Microstock)

Hvordan gårdsliv hindrer astma

Livet på gården ser ut til å beskytte barn mot allergi og astma. Men hvorfor? Det kan handle om bakteriebiter.

Det å vokse opp på gård kan sikkert ha mange fordeler. Men én av dem er nå dokumentert igjennom mange studier: Et eller annet på gården  reduserer risikoen for astma og allergi.

Men hva er det?

Den etter hvert mye omtalte hygienehypotesen peker mot at bakteriene i gårdsmiljøet påvirker utviklinga av immunsystemet. Forsvarsverket i kroppen balanseres, slik at det ikke begynner å reagere på ufarlige stoffer som pollen eller kattespytt.

Og nå har belgiske forskere gjort nye tester med mus for å finne ut av hvilke mekanismer som kan ligge bak.

De mener at små bakteriebiter i gårdslufta kan skape den beskyttende effekten.

Beskyttende endotoksiner

Noe av det spesielle med lufta på gårder, er at den inneholder mye av såkalte endotoksiner, skriver Martijn J. Schuijs og kollegaene hans i siste utgave av Science.

Dette er deler av celleveggen på noen typer bakterier. Forskerne mistenkte at nettopp disse stoffene kunne spille en rolle for forebygging av astma.

Derfor sprøytet de endotoksiner inn i nesen på unge mus, annenhver dag i en toukersperiode. En annen gruppe mus fikk ingen slik behandling. Senere ble begge gruppene utsatt for husstøvmidd, som er kjent for å utløse astma.

Da viste det seg at musene som hadde fått endotoksiner var mer beskyttet mot å utvikle astma.

Forskerne sammenlignet også hvordan cellene i lungene til de ulike musene reagerte på husstøvmidden. De så at musene som hadde fått endotoksiner hadde lavere nivåer av betennelsesfremmende stoffer i lungene.

Mye tyder på at denne effekten var knyttet til enzymet A20 som lungene produserer. En senere test viste nemlig at mus som ikke lager dette enzymet, heller ikke fikk den beskyttende effekten av endotoksinene.

Neppe hele forklaringa

Forskerne gjorde også tester for å finne ut om disse mekanismene kan gjelde for oss. En undersøkelse på lungeceller fra mennesker, viste at endotoksiner også senket nivåene av betennelsesstoffer her. Men ikke like mye som hos musene.

Forskerne undersøkte også 500 ulike gårdsbarn, og oppdaget at de som naturlig produserer lite A20-enzymer også var mindre beskyttet mot astma.

Men ifølge Sciences egen nyhetssak om funnet, er det flere forskere som er mener endotoksiner og A20 neppe kan være hele historien.

Nivåene av endotoksiner er ikke så mye høyere på gården enn i byen, så det er usannsynlig at de kan forklare hele gårdseffekten. Dessuten har tidligere studier vist at også ubehandlet melk kan gi den karakteristiske beskyttelsen mot astma. Og melk gir vel ingen endotoksiner i lungene.

Kanskje er de levende bakteriesamfunnene som finnes i lungene og tarmen like viktige?

Det tryggeste er nok å konkludere med at vi har fått enda en ny brikke i det store puslespillet om astma og allergi.

Martijn J. Schuijs m. fl., Farm dust and endotoxin protect against allergy through A20 induction in lung epithelial cells, Science, september 2015.