De fleste har brukt en kjøkkensvamp uten å tenke over at den er en milliardby.

Bakterier elsker kjøkkensvampen din

Kjøkkensvampen har litt samme egenskaper som jord. Derfor trives bakteriene usedvanlig godt der, skal vi tro forskere.

Syns du kjøkkensvampen din ser litt ulekker ut der den ligger på kjøkkenbenken, våt og misfarget?

Bakteriologer har mang en gang snakket om hvilket fantastisk paradis kjøkkenet er for diverse bakterier.

Forskere fra Duke University i USA står bak en ny studie i Nature Chemical Biology. De har undersøkt hvorfor bakteriene trives så godt i kjøkkensvampen.

Det er, ifølge disse forskerne, ikke bare alle matrestene som gjør at mikrobene florerer og lever et skikkelig produktivt liv. Det handler om utformingen også.

Noen liker naboen, andre skygger unna

Bakterier er svært forskjellige. Noen arter trives sammen med eller er til og med avhengig av andre bakterier. Andre vil ha sitt område for seg selv.

I jorda finnes enorme mengder bakterier.

Jorda har en boform for alle. Der finnes små lommer, eller skal vi si blokkleiligheter, som en bakterie-stamme kan ha i fred.

Og det finnes større lommer. De fungerer som kollektiver for bakterier som er avhengige av andre bakterier.

Kort fortalt, i jorda finnes en boform for alle.

Sjekket hvordan ulike stammer klarte seg

Forskerne identifiserte 80 stammer av E. colibakterier. Det var for å holde kontroll på hvordan populasjonen klarte seg i eksperimentene. E. colibakteriene var forskjellige nok til at de ikke nødvendigvis trivdes i hverandres selskap.

De mikset sammen de ulike stammene i laboratoriet og plasserte dem i ulike kunstige miljøer. I ett eksperiment ble bakteriene fordelt på seks store habitater. Hvert av dem inneholdt mange ulike bakteriestammer.

De forsøkte samtidig 1.500 små habitater. I hvert av dem var bare noen få bakteriestammer.

Størrelsen på de kunstige habitatene så ikke ut til å spille noen rolle. I begge tilfellene var det bare en eller to stammer som overlevde over tid.

Leiligheter og kollektiver

Forskerne mener at en fuktig kjøkkensvamp tilbyr bakteriene levekår litt det samme som jord gjør.

Altså blokkleiligheter der de kan være helt alene, men også større fellesområder der flere arter som er avhengige av hverandre, kan leve side om side.

De testet også ut å gro bakterier i en kjøkkensvamp. Og den viste seg å skape bedre vekst enn i de andre eksperimentene.

E. coli og Salmonella kan bo i kjøkkensvampen. Men er det så farlig?

Men hva slags bakterier kan vi støte på i en kjøkkensvamp? Og er de et problem, selv om det kan være milliarder av dem på bare noen kvadratcentimeter?

Sjelden – men det kan forekomme, skal vi tro forsker Trond Møretrø i NOFIMA. Han uttalte seg til DinSide i 2021.

«Det kan være milliarder av bakterier i en kjøkkenklut eller svamp. Tilgangen på næring og fuktighet gjør at bakteriene formerer seg raskt. Dette er i all hovedsak bakterier som ikke gjør folk syke.»

Han la likevel til at bakterier som Salmonella kan vokse i en slik svamp. Salmonella er en vanlig årsak til smittsom magetarminfeksjon.

«Oppvaskkoster inneholder færre bakterier enn kluter og svamper, og Salmonella dør i koster. Dette skyldes sannsynligvis at kostene tørker, noe som fører til at bakteriene dør», fortalte Møretrø.

Hundre generasjoner på et døgn

Det kan bli milliarder av dem på kort tid. Grunnen er at enkelte bakterier formerer seg uhyre raskt.

– Bakteriene kan skape hundre generasjoner i løpet av 24 timer og bli så mange at de kunne ha dekket hele Jordas overflate i løpet av halvannet døgn, fortalte bakteriolog Jessica Lönn-Stensrud i en artikkel skrevet av Apollon og publisert på forskning.no i 2016.

Her snakket Lönn-Stensrud om E. coli. En bakterie som naturlig finnes i tarmfloraen vår. En studie publisert i BMC Public Health i 2020 viste at 33 prosent av svampene inneholdt E. colibakterier.

E. colibakterier kan gi tarminfeksjon, men det er stort sett ikke farlig. Enkelte E. colibakterier kan imidlertid føre til alvorlig sykdom.

Wu, Feilun., m. fl. (2022). Modulation of microbial community dynamics by spatial partitioning. Nature Chemical Biology.