Forskerne har oppkalt Mars-krateret etter byen Karratha i det vestlige Australia. Byen er hjemsted for noen av jordens eldste bergarter.

Forskere har funnet et krater på Mars hvor en verdenskjent meteoritt stammer fra

– Det er et sted man virkelig vil utforske. Det kan være spor etter vann der, sier professor.

For flere millioner år siden traff en asteroide Mars. Store biter av planetens overflate ble slått løs, og noen av bitene fortsatte reisen ut i verdensrommet.

En av dem ble funnet i Saharaørkenen i 2011.

Den 320 gram store meteoritten «NWA 7034» er i dag den eldste biten av Mars vi har og nå vet vi også hvor på Mars den stammer fra: nedslagskrateret «Karratha». Det forskere har funnet fram til ved hjelp av kunstig intelligens.

Forskerne har brukt en algoritme som er utviklet ved Curtin University i Australia.

Ved hjelp av en utrolig rask superdatamaskin har forskerne analysert en enorm mengde bilder av Mars i høy oppløsning.

Algoritmen oppdaget hele 90 millioner nedslagskrater på planeten, og gjennom komplekse analyser av størrelse og form, samt meteorittens sammensetning og data om Mars-geologi, kunne forskerne finne krateret som NWA 7034 stammer fra.

Meteorer og asteroider

Meteorer er stjerneskudd. De er steiner fra verdensrommet som treffer jordens atmosfære og dermed lyser opp på himmelen.

En meteoritt er en meteor som har landet på bakken.

Asteroider er steiner som går i bane i solsystemet. De fleste finnes i Asteroidebeltet, som ligger mellom Mars og Jupiter.

Meteoritt inneholder opprinnelig skorpe

Oppdagelsen kan fortelle hvordan Mars – men også andre planeter – ble til.

NWA 7034 er nemlig den eneste sedimentære bergart vi har fra Mars.

At det er sedimentært vil si at det er dannet gjennom prosesser på planetens overflate, i motsetning til de vulkanske bergartene som blir dannet av størknet lava.

Meteoritten er altså dannet på overflaten, og det eldste materialet i den er omkring 4,49 milliarder år gammelt.

Martin Bizzarro, professor ved Københavns Universitet, vet veldig mye om NWA 7034. Som forskningsleder og kurator av meteorittsamlingen ved Statens Naturhistoriske Museum i Danmark har han finstudert meteoritter i mer enn 15 år, blant annet NWA 7034, som museet kjøpte en bit av i 2017.

Han synes forskernes funn er viktig. Spesielt fordi meteoritten kommer fra den sørlige delen av Mars, som vi ikke har noen prøver fra.

– Det er den eldste delen av Mars, der planeten har beholdt mest av sin opprinnelige skorpe, sier Bizzarro, som har publisert en artikkel om studien i det vitenskapelige tidsskriftet Nature Communications.

Vi kjenner til omkring 300 Mars-meteoritter på jorden. NWA 7034 er ganske unik fordi den er den eldste og den eneste som består av grove fragmenter av flere ulike typer stein.

Er det vann der?

Meteoritten inneholder tegn til vann, og spørsmålet er om det har vært vann der da planeten ble til.

– Det er et område man virkelig vil utforske med tanke på om det finnes spor etter vann. Når vi kan peke ut området meteoren stammer fra, kan vi kanskje koble det til det søket, sier Bizzarro.

Forskernes metode kan brukes til å spore opprinnelsen til andre Mars-meteoritter slik at man kan kartlegge den geologiske historien til Mars.

Den kan også brukes på nedslagskrater andre steder i solsystemet vårt. Forskerne fra Curtin University er allerede i gang med å utvikle algoritmen slik at den fungerer på månen og planeten Merkur, sier geolog Gretchen Benedix i en pressemelding.

A. Lagain, G. K. Benedix mfl.: Early crustal processes revealed by the ejection site of the oldest martian meteorite. Nature Communications, 2022. Doi.org/10.1038/s41467-022-31444-8

Meteoritten har vært i flere sammenstøt

Forskerne viser at meteoritten har blitt utsatt for flere sammenstøt som kan ha betydning for de ulike bergartene den består av.

De eldste delene av steinen har blitt sprengt fra skorpen på Mars for 1,5 milliarder år siden. Den gangen traff materialet igjen Mars' overflate og ble liggende en stund.

For om lag 5–10 millioner år siden – det tidspunktet Karratha-krateret ble skapt – ble materialet sendt på kurs mot jorden.