– Har løst 3000 år gammel mordgåte

Forskere som har undersøkt mumien av den egyptiske faraoen Ramses III hevder å kunne fastslå hvordan han døde.

Forskerne har undersøkt mumien (til høyre) i et år, og tror de kan avsløre dødsårsaken. (Foto: Wikipedia Commons)

Ramses III regnes som den siste store faraoen i Egypt, og ble omtalt som en gud etter sin død i 1155 f.Kr.

Han skal ha vært rundt 65 år gammel da han døde, men dødsårsaken har frem til nå vært et mysterium.

Nå har forskere fra EURAC-instituttet fått tilgang til mumien, og CT-undersøkelser viser at strupen hans ble kuttet.

Undersøkelsene viser at faraoen hadde et sju centimeter langt kutt på halsen, som har kuttet pusterøret og hovedpulsåren, forteller paleopatolog Albert Zink.

– Jeg er ikke i tvil om at Ramses III ble drept av kuttet i halsen. Det er så dypt og stort at det nesten når ned til beinet i ryggraden. Det må ha vært en dødelig skade, sier Zink til nyhetsbyrået AFP.

Tror snikmorder sto bak

Kuttet var skjult av mumifiserte bandasjer, og inne i såret fant forskerne en amulett som oldtidens egyptere trodde hadde magiske, helbredende egenskaper.

– Etter min mening er det helt åpenbart at de puttet amuletten der for å helbrede ham i livet etter døden, sier Zink.

Omstendighetene rundt drapet skal ha vært dramatiske, og forskerne tror en snikmorder sto bak.

Regjeringstiden til Ramses III var full av intriger og konspirasjoner, og en av konene hans, Tiy, skal forsøkt å bytte ut faraoens utpekte etterfølger med sin egen sønn, prins Pentawere.

Et gammelt juridisk papyrus-dokument som oppbevares i Torino i Italia beskriver en rettssak mot flere personer som forsøkte å ta livet av Ramses III ved hjelp av snikmordere i faraoens harem.

Kan ha identifisert «skrikende mumie»

EURAC-forskerne har også hatt tilgang til en uidentifisert mumie som ble funnet i gravkammeret til Ramses III, og mener dette kan være Pentawere. DNA-tester har vist at de to var i slekt.

Mumien har hittil bare vært kjent som «den skrikende mumien» på grunn av den åpne munnen og det forvridde ansiktet, noe forskerne tror kan skyldes at han ble tvunget til å henge seg selv.

– Han var balsamert på en spesiell måte. Organene og hjernen var ikke fjernet. Han hadde en veldig rar, rødlig farge og en veldig merkelig lukt. Han var også dekket av et geiteskinn, noe som ble ansett som urent i oldtidens Egypt. Dette var muligens ment som en straff etter døden, sier Zink.

Zink har brukt et år på å undersøke mumiene sammen med forskere fra Egypt, Italia og Tyskland. Studien er publisert i British Medical Journal.

– Dette var et stort mysterium som fortsatt var uløst. Vi var veldig overrasket og lykkelige, fordi vi egentlig ikke hadde forventet å finne noe. Andre som har undersøkt mumien på utsiden har ikke funnet tegn på noen skader i det hele tatt, sier Zink.