Dette er restene av den eldgamle byen Megiddo i dagens Israel. Her er det funnet graver med folk som hadde interessante rester i tennene.

Forskerne pirket i flere tusen år gamle tenner og fant spor etter eksklusive matvarer

Mange godsaker fra land langt unna fant veien til Midtøsten for rundt 4000 år siden.

For rundt 4000 år siden var byen Megiddo en sentral bystat og et strategisk viktig sted på den østlige Middelhavskysten.

Byen har vært utgravd i flere runder i løpet av de siste hundre årene. Og en velstående by med elfenben og et stort tempel har blitt avdekket på toppen av en ås, ikke langt unna Haifa i Israel.

Arkeologer har også avdekket graver og levninger etter mennesker. Et nytt forskningsprosjekt har undersøkt tennene til 16 av menneskene som bodde her, for å se om rester fanget i forsteinet tannplakk kan si noe om hva slags mat de levde av.

Disse menneskene levde her for mellom 3000 og 4000 år siden, og det er sannsynligvis snakk om Megiddos elite. Flere av levningene ble funnet i forseggjorte gravkamre.

Forskerne fra blant annet Max Planck-instituttet i Tyskland har funnet spor etter svært eksotiske matvarer. Matvarer som sannsynligvis kom via lange handelsruter fra Asia.

Olje på langtur

Forskerne trakk ut mange forskjellige plantefibre, proteiner og andre mikroskopiske spor som satt fast i tann-plakk etter matvarer som ble fortært for rundt 4000 år siden.

Noen av disse fibrene er fra matvarer som sannsynligvis var svært vanlig i området da disse menneskene levde. Det er snakk om forskjellige typer korn, sesamfrø og dadler.

Men tannpirkingen ga også noen uventede resultater. De fant klare spor etter proteiner som antagelig stammer fra soyabønner. Dette gjaldt bare en av personene som ble undersøkt, og kan ha vært en veldig eksklusiv vare.

Det var sannsynligvis ingen som dyrket soyabønner rundt Middelhavet på denne tiden, ifølge studien. På denne tiden var visse oljer spesielt ettertraktede i Egypt og Mesopotamia, hvor de ble brukt i ritualer eller som brennstoff for lamper.

Soyabønner dyrket i Kina på denne tiden kan ha vært spesielt dyrket fram for å produsere olje, som kanskje nettopp var en ettertraktet, internasjonal handelsvare, ifølge denne studien publisert i Scientific Report.

Banan i tennene

En annet person hadde et protein i tann-plakket, som kan stamme fra moden banan. Forskerne kan ikke si det helt sikkert, fordi proteinet kan komme fra andre frukter, men de mener det er banan som er den sannsynlige kilden.

Banan ble først dyrket på Ny-Guinea for over 7000 år siden, men det spredte seg til andre deler av Asia i løpet av flere tusen år, og det ble dyrket banan i blant annet India for rundt 5000 år siden, ifølge studien.

Forskerne viser til at det tidligste arkeologiske banan-funnet i denne delen av verden stammer fra en 3500 år gammel egyptisk grav.

Rekonstruksjon av en av gravene hvis levninger var med i undersøkelsene.

Lange handelsruter

Bananen i tennene kan enten forklares med at det fantes lange, internasjonale handelsruter for disse varene, eller at en person fra Asia som hadde spist banan, ble gravlagt her.

Men forskerne mener at det er flere bevis for at Meggido ble besøkt av handelsreisende som hadde reist langt. Det har tidligere blitt funnet rester av Zebu-kveg fra India, vanlijeekstrakt, pepper og sitron på dette stedet.

Det ble også funnet spor av gurkemeie i tann-plakket, noe som også tyder på eksotiske kilder.

Forskerne mener derfor at handelsrutene den gangen var enda mer langtrekkende og komplekse enn tidligere antatt.

Scott mfl: Exotic foods reveal contact between South Asia and the Near East during the second millennium BCE. PNAS, 2020. DOI: 10.1073/pnas.2014956117. Sammendrag