Eldste bilder av Egypts gudekonger

Bergkunst med båter viser en farao som tar rollen som gudekonge for første gang.

Bergkunst av båter funnet i det sørlige Egypt kan romme de eldste framstillinger av en farao. (Foto: Stan Hendrickx, John Coleman Darnell og Mariela Carmela Gatto)
Bergkunst av båter funnet i det sørlige Egypt kan romme de eldste framstillinger av en farao. (Foto: Stan Hendrickx, John Coleman Darnell og Mariela Carmela Gatto)

Nag el-Hamdulab er en landsby ved vestbredden av Nilen i det sørlige Egypt.

Gjenoppdaget bergkunst fra dette stedet stammer fra den viktige perioden i Egypts oldtid rett før faraoenes første rike ble til.

De 5200 år gamle bildene er fortsatt synlige på bergformasjoner i utkanten av ørkenen.

Båter, dyr, mennesker, symboler og religiøse opptog er streket opp i stein. Sammen med de andre figurene står en konge.

Detaljene er vanskelige å se på bildene som er offentligjort i forbindelse med en ny studie i siste utgave av det arkeologiske tidsskriftet Antiquity.

Kronen han bærer er imidlertid den samme som påfølgende dynastier av faraoer brukte, går det fram av artikkelen.

Arkeologene mener dette kan være første gang farao er avbildet som øverste prest og konge og representant for både himmelske og jordiske makter.

Gjenoppdaget

Bergkunsten fra Nag el-Hamdulab ble registert av den britiske forskeren Archibald H. Sayce på 1890-tallet.

På 1900-tallet ble det tatt fotografier, men deretter har ikke forskere studert bergkunsten nærmere.

Først nå har avbildningene blitt undersøkt på ny og sammenlignet med hva vi i dag ellers vet om egyptisk kunst.

Konklusjonen er at bergkunsten stammer fra perioden rett før Egypt ble samlet og faraoenes første dynasti ble etablert.

 (Foto: (Kart: Google Maps/tilpasset forskning.no/Per Byhring))
(Foto: (Kart: Google Maps/tilpasset forskning.no/Per Byhring))

Gudekonge

Bildene på bergveggene ved Nag el-Hamdulab viser en konge som har en sentral posisjon i en religiøs seremoni. Kongen er ikke navngitt og forskerne har ikke kunnet identifisere ham.

Han er mye større en de andre figurene, noe som er typisk i seinere egyptisk kunst.

Kongen er vist sammen med en falk og en okse, som begge er symboler på faraos makt.

Ifølge den nye studien har han en krone med form som en kjegle. Dette er den hvite kronen, som symboliserer makt over området som ble kalt Øvre Egypt.

Sammen med en tilsvarende krone for Nedre Egypt i nord var det dette hodeplagget faraoene skulle bruke gjennom sine flere tusen år ved makten.

I Nag el-Hamdalub er det også hugget inn egyptiske tegn, hieroglyffer, som kan fortelle om innkreving av skatt og markering av kongens makt.

Båter og hunder

Bergkunsten viser båter som seiler på Nilen, noen av dem med fanger. Andre viser kongen med en hund, noe som ikke er vanlig fra nyere egyptisk kunst.

Flere bilder av hunder og okser tolkes som framstilling av gjeterhunder og tamfe.

Noen av menneskefigurene kan være representanter for Nubia, kongedømmet som lå sør for Egypt. Dette er interessant i lys av nyere forskning som viser at mye av Egypts aller tidligste historie er nært knyttet til naboen i sør.

Avbildning av farao med den hvite kronen, som symboliserer makt over Øvre Egypt. Kronen har form som en kjegle eller et kremmerhus plassert opp ned og var farget hvit. Detalj fra den såkalte Narmer Palette som er ca hundre år yngre enn bergkunsten i Nag el-Hamdulab. (Foto: Wikipedia)
Avbildning av farao med den hvite kronen, som symboliserer makt over Øvre Egypt. Kronen har form som en kjegle eller et kremmerhus plassert opp ned og var farget hvit. Detalj fra den såkalte Narmer Palette som er ca hundre år yngre enn bergkunsten i Nag el-Hamdulab. (Foto: Wikipedia)

- Én eller to kunstnere

Alle bildene er hakket inn i berget med en spiss gjenstand.

Historiene som er avbildet begynner ofte lengst ute på høyre side av berget, selv om det er nok plass å ta av. Dette er forskjellig fra andre typer bergkunst, der man gjerne begynner midt på flaten.

Dette kan bety at de som laget dem var vant med å uttrykke seg på andre måter, for eksempel med å tegne eller skrive på papyrus.

Bildene i Nag el-Hamdalub har så mange spesielle trekk at det antagelig ikke er mange opphavsmenn, kanskje bare en eller to personer.

Nag el-Hamdulab ligger seks kilometer nord for byen Aswan.

Den eldgamle kunsten er sårbar. Forskerne skriver at noe av bergkunsten dessverre har blitt skadet i løpet av de siste tiåra. De kan imidlertid delvis støtte seg på eldre fotografier.

Referanse:
Stan Hendrickx, John Coleman Darnell og Maria Carmela Gatto: ”The earliest representations of royal power in Egypt: the rock drawings of Nag el-Hamdulab (Aswan)”, Antiquity 86 (2012). Se sammendrag.

Artikkelen er endret 27.11.2012 klokka 09.55.

Forsidebildet viser båtfigurer fra Nag el-Hamdulab. (Foto: Stan Hendrickx, John Coleman Darnell og Maria Carmela Gatto)

 

Powered by Labrador CMS