Menneskeaper har god hukommelse

Både sjimpanser og orangutanger kan huske ting som skjedde for mange år siden, akkurat som oss mennesker.

(Foto: Colourbox.com)

Det å huske ting som hendte for mange år siden, og det å bruke erfaringer fra hendelsene til å løse oppgaver lenge etterpå, har til nå blitt sett på som en unik menneskelig egenskap.

I de nye forsøkene greide både sjimpansene og orangutangene å huske en oppgave de hadde gjort tre år tidligere, og ting de hadde gjort to uker tidligere.

- Vi viser ikke bare at sjimpanser og orangutanger husker hendelser som skjedde for to uker eller tre år siden, men også at de kan erindre dem selv om de ikke forventer at de må huske hendelsene senere.

Det sier Gema Martin-Ordas, som ledet studien. Hun forsker på psykologi og atferd ved universitetet i Århus i Danmark.

I denne videoen kan du se forsøket forskerne gjorde for fire år siden, da forskerne først legger en godbit akkurat så langt unna buret slik at sjimpansen Sandra ikke får tak i den.

Deretter gjemmer de en stang i buret ved siden av. Sjimpansen Sandra finner til slutt stangen og kan bruke den til å fiske frem godbiten:

Tre år senere gjentar forskerne eksperimentet, men nå bruker Sandra bare noen sekunder på å finne stangen som gjør at hun kan fiske fram godbiten:

- Dette er et viktig funn fordi det betyr at apene kunne binde sammen ulike elementer i lignende hendelser – som oppgaver, verktøy og menneskene rundt. Denne type binding har til nå blitt oppfattet som en viktig del av autobiografisk hukommelse, sier Martin-Ordas.

Autobiografisk hukommelse er å huske hendelser som er viktig for personens, eller apens, forståelse av seg selv.

- Jeg ble overrasket, ikke bare over at de husket ting som hendte for tre år siden, men at de gjorde det så raskt! I gjennomsnitt tok det bare fem sekunder før apene gikk og hentet verktøyet, avslutter forskeren.

Gema Martin-Ordas m.fl., Memory for distant past events in chimpanzees and orangutans, Current Biology, juli 2013