- Åtte millioner år siden felles opprinnelse

Vi og sjimpansene kan ha utviklet oss i hver vår retning i åtte millioner år – mye lenger enn man hittil har trodd.

Våre formødre og sjimpansenes formødre skilte lag for åtte millioner år siden, antyder ny modell som kombinerer data fra fossile funn med kunnskap om DNA og molekylærbiologi.

Forskere fra Storbritannia og USA har matet kjente data om hele vår dyregruppe – primatene – inn i en statistisk modell.

De mener å ha funnet bedre beregninger enn man tidligere har hatt for når de ulike greinene på familietreet skilte lag.

Skyver tilbake

De mener at tidligere anslag på siste felles stamfar og -mor for både mennesker og sjimpanser har vært feilaktige.

Tidligere har mange forskerne antatt at denne skapningen levde for fem til seks millioner år siden.

Disse anslagene bygger imidlertid på et begrenset antall fossiler i det man antar er vår egen slektslinje.

Det nye anslaget dytter tidspunket for når menneskets og sjimpansenes slektslinjer skilte lag to til tre millioner år bak i tid.

Primater

Primatene er en gruppe pattedyr som omfatter aper og mennesker.

Artikkelen, som nylig er publisert i Systematic Biology, tar for seg alle de viktige gruppene av primater og presenterer nye anslag for nå de oppsto.

I de fleste tilfeller skyves tidspunktene bakover i tid i forhold til det som tidligere har vært antatt.

Richard D. Wilkinson, Michael E. Steiper, Christophe Soligo, Robert D. Martin, Ziheng Yang og Simon Tavaré: “Dating Primate Divergences through an Integrated Analysis of Palaeontological and Molecular Data,” Systematic Biology, online 4. November 2010. Se sammendrag.