Design for strømsparing

Det er vanskelig å vite hvor mye strøm vi egentlig bruker når vi glemmer å slå av datamaskinen eller tar et langt bad. Men en kreativ strømmåler kan kanskje endre atferden vår.  

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

To ukers kreativitet

Konferansen Power Days varte i 14 dager. To av dagene besto av seminarer og foredrag, hvor forskere og representanter fra næringslivet kom med input. Deretter brukte designstudentene den kunnskapen til å utvikle konseptene sine, som de presenterte på konferansens siste dag.

Studentene kom blant annet fra Danmark, Canada, Tyskland, New Zealand, Finland, Kina, India og USA og arbeidet sammen i grupper på tvers av ekspertise og nasjonaliteter.

Hvordan løser vi framtidens energiproblemer? Det har designstudenter fra verdens ledende designskoler undersøkt, sammen med forskere og næringslivsfolk på den danske konferansen «Power Days». Musikk: Magic Ghost – Danosongs.com

En strømmåler som ligner et fargestrålende tre med bevegelige greiner som flytter seg opp og ned alt etter forbruk. Vakre kunstinstallasjoner som skal blokkere stikkontaktene og gjøre oss bevisste om forbruket vårt. Eller et fantasifullt undervisningsopplegg til grunnskolen, basert på et eventyr om et romskip – som kan lære barn å spare på energien.

Det var noen av de konseptene designstudenter fra verdens ledende designskoler nylig presenterte på konferansen «Power Days», på Designskolen i Kolding i Danmark.

– Formålet var å finne på nye måter å endre holdningene våre til energiforbruk, ved å gi oss en klarere oppfatning av hvor mye energi vi bruker og mer personlig ansvarsfølelse, forklarer Niels Peter Skou, forskningskonsulent ved skolen.

Forskere og designere sammen

Samspillet mellom forskning og design kan ifølge Skou gi en helt annen og mer kreativ tilnærming til hvordan vi ser verden og løser våre felles problemer – i dette tilfellet det stigende energiforbruket, som fører til ressursmangel og klimaendringer.

– Forskere er veldig flinke til å gå fra det konkretet til det abstrakte – hva er problemet, og hva er mulig? Designere er flinke til å gå fra det abstrakte til det konkrete, ved å gripe en tanke og omforme det til et produkt, sier Skou.

- Design kan endre vanene våre

Pelle Guldborg Hansen, atferdsforsker på Syddansk Universitet (SDU), er enig i at forskning og design sammen kan skape løsninger som kan endre vanene våre.

– Godt design henger sammen med den måten vi fungerer på psykologisk. Da kan det virkelig bety en forskjell for atferden vår – så lenge det ikke bare handler om estetikk, forteller han.

Styrken ved produktet «Electree» – det fargestrålende treet som fungerer som en strømmåler – er at forbrukeren får umiddelbar tilbakemelding om forbruket, og samtidig kan se nøyaktig hva vedkommende bør gjøre.

– Det har uten tvil en effekt på forbruket vårt at vi kan se med våre egne øyne at det vi gjør akkurat nå, ikke er bra. Og det er viktig når man skal endre vanene våre, fordi det gjør oss i stand til å forstå og forholde oss til energiforbruket vårt på en helt annen måte enn når strømregningen til slutt kommer, sier Hansen.

Designstudentene viste fram konsepter som strakte seg fra konkrete produkter man kunne sette i produksjon i morgen, til ville prosjekter som kan og endre måten vi forstår verden på. På bildet ser man den kreative strømmåleren «Electree», der greinene beveger seg opp og ned avhengig av energiforbruket. (Foto: Ditte Svane-Knudsen/Videnskab.dk)

Skal visualisere energiforbruket

Gruppen som står bak den kreative strømmåleren forteller at de ville skape et brukervennlig konsept som kunne gi forbrukeren mulighet for å utforske sitt eget energiforbruk.

– Vanlige strømmålere er verken vakre eller brukervennlige. Og som forbruker kan man ikke bruke den til å se hvor mye strøm man egentlig bruker, for eksempel når man vasker klær. Det kan man med Electree, forklarer en av oppfinnerne, Mathias Botfeldt, som er student ved Designskolen Kolding.

– Electree er utformet som et tre med greinene i forskjellige farger. Designet er enkelt og i tråd med dansk estetikk, og greinene representerer hver av de elektriske apparatene i hjemmet – datamaskin, fjernsyn, vaskemaskin og så videre, forteller Botfeldt.

Greinene beveger seg opp og ned avhengig av energiforbruket – så når man skrur på lyset, fjernsynet eller støvsugeren, kan man se at greinene begynner å henge.

Fra kunstinstallasjoner til leketøy

De andre designstudentene hadde en lang rekke løsninger – fra konkrete løsninger man kunne sette i produksjon i morgen, til mer ville konsepter, laget for å snu ting på hodet og få oss til å ta stilling til energiforbruket vårt.

Gruppen bak prosjektet «Art Over Power» brukte dekorative kunstgjenstander til å blokkere stikkontakter. (Foto: Ditte Svane-Knudsen/Videnskab.dk)

«Art Over Power». Et konsept for å bruke kunst og design til å endre måten vi ser på elektrisitet. For eksempel ved å la profilerte designere produsere vakre kunstgjenstander beregnet til å sette i stikkontakter. Kunstgjenstandene skal ikke bruke strøm, men derimot blokkere stikkontaktene og dermed sende et signal om at forbrukeren har tatt stilling til energiforbruket sitt.

– Konseptet vårt bygger på at folk bruker mye strøm uten å tenke over det, på grunn av dårlige vaner eller uvitenhet. Det ville vi gjerne konfrontere med en kampanje, forklarer Louise Ravnløkke fra Designskolen Kolding.

Kampanjen skal nå ut til befolkningen ved hjelp av såkalt «geriljamarkedsføring», som er en kreativ kommunikasjonsform som ofte brukes i det offentlige rom – på gater, steder, stasjoner og i parker.

___________________

© videnskab.dk. Oversatt av Lars Nygård for forskning.no
 

Powered by Labrador CMS