Derfor blir du dritings

Fire øl med tilhørende akevitt skvalper rundt i kroppen. Hodet surrer, beina driver med besynderlige øvelser uten tillatelse fra hjernen, og tunga henger ikke med i svingene. Nå tror forskerne de vet hvorfor.

Hvorfor man blir beruset, altså.

Etter inngående studier av bitte små mark har vitenskapsfolkene funnet fram til ett eneste gen som har skylda for nesten hele moroa. Genet lager et protein som blant annet finnes i nerveceller, og har som oppgave å midlertidig sakke aktiviteten i cella.

Men med litt promille i blodet får proteinet problemer, og sløver nervene alt for mye. Det er altså dette som forårsaker karakteristisk snøvling og snubling, og et smule tregt omløp i toppen.

- Dette kan være første skritt på veien til å utvikle medisiner som kan blokkere alkoholens effekt og kanskje kurere alkoholisme, sier forskerne i ei pressemelding.

Fra orm til menneske

Forskerteamet fra University of California i San Francisco har brukt seks år på å studere rundormer. Til tross for et par forskjeller i størrelsen og utseende på oss og ormene, er vi nemlig ikke så verst like. Halvparten av ormenes gener har et motstykke i vårt DNA.

"Vanlig rundorm på fylla. Rimelig redusert."

Det ser ut til at alkohol påvirker alle skapningene i dyreriket på samme måte. Dermed tror forskerne at funnene på mark også kan være avgjørende for forståelsen av hva som skjer når vi mennesker tar oss noen klunker.

Ble immune

Genet slo-1 koder for et protein som fungerer som en slags kanal mellom utsida og innsida av nervecellene. Disse BK-kanalene kan åpne seg og la kaliumioner suse ut av cellene. Da bremser cella opp ei lita stund, og dette er en av mekanismene som styrer funksjonene oppe under topplokket.

Den nye undersøkelsen viste imidlertid at alkoholen fikk BK-kanalene til rundormene til å åpne seg alt for ofte. Dermed bremset nervecellene i ett sett, og ormene ble dritings.

Men noen av rundormene hadde ødelagte slo-1-gener, eller ikke noen i det hele tatt. Disse så ut til å være så godt som immune mot spriten. De ormet seg rundt helt som vanlig, selv da de ble skjenket så seriøst at en normal orm ville falt i koma for lengst.

Framtidsmedisiner

"Mutantrundorm uten slo-1-genet. Like frisk, selv etter store mengder ildvann."

Mennesker har akkurat samme type BK-kanaler i sine nerveceller, og derfor tror forskerne det bør være mulig å lage en slags motgift mot rus. Medisiner som forandrer alkoholens effekt på kanalene, kan fort gjøre folk edrue etter ei fyllekule.

På den annen side bør det også være mulig å bli rusa uten alkohol, hvis man bare aktiverer kanalen på en eller annen måte.

Forskning.no forutser ei hel rekke produkter som kan komme ut av denne kunnskapen.

Hva med ClearHead - edru i en fei, tabletten som tar deg fra ytterste fylla til klinkende edru på 15 minutter? Plutselig kan alle kjøre hjem fra julebordet uten å komme i klammeri med onkel. Eller vil KrF blande antiruspulver i kålrabistappa og ødelegge hele moroa før den har begynt?

På den andre sida: se for deg KvikkRus, instant alkoholrus i nesesprayformat! Ingen ølmage, ingen portvinsnese - bare ren, god rus.

Eller kanskje AlkoImmun, eliksiren som gjør deg til en vinner i en hvilken som helst drikkekonkurranse.

Bare fantasien setter grenser.

Men om man skal være litt alvorlig, er nok det beste med denne oppdagelsen at forskerne kanskje har funnet en mulighet til å behandle mennesker som blir avhengige av alkohol. Kanskje kan kunnskapen i framtida hjelpe alle de som får livene sine ødelagte av det samme stoffet som de heldige bruker som smakstilsetning og helgemoro.

Undersøkelsen publiseres i 12. desemberutgaven av tidsskriftet CELL