40 forskerballonger opp fra Antarktis

Oslo (NTB): Et nytt NASA-prosjekt vil fly 40 ballonger på størrelse med luftskip fra Antarktis i 2013. Ballongene skal undersøke stråling fra solen.

NASA har nylig gitt grønt lys for et forskningsprosjekt som skal fly 40 ballonger fra Antarktis. Ballongene skal undersøke Van Allen-beltene høyt oppe i atmosfæren.

Forsøket starter i årsskiftet mellom 2013 og 2014. Da vil forskerne skyte opp én ballong hver dag i 40 dager fra Antarktis.

Ballongene vil stige opp i jetstrømmen i atmosfæren og sirkle polkappen i omtrent to uker. På grunn av det lave lufttrykket vil ballongene utvide seg svært mye og bli på størrelse med luftskip.

Ballongene frakter måleinstrumentene opp i en høyde på rundt 36.000 meter. Det er der strålingen i det ytre Van Allen-beltet er mest intens.

- Det vil være interessant for Norge å gjøre lignende forsøk på Svalbard, sier Pål Brekke, seniorrådgiver for romforskningskoordinering ved Norsk Romsenter.

- Svalbard er et sted som egner seg svært godt til slike ballongforsøk og kan i fremtiden bli et viktig internasjonalt utskytningssted, sier Brekke.

(©NTB)