En pille kan kanskje erstatte trening i fremtiden, hvis den kan gi de samme gunstige effektene som en løpetur. Forsøk på mus indikerer at det kanskje er mulig. (Foto: g-stockstudio / Shutterstock / NTB scanpix)

Ny næring til drøm om treningspille

Mus kan få mange av helsefordelene ved å trene uten å røre seg ut av flekken, ifølge ny studie. Alt som skulle til var et spesielt protein.

Helseprotein kan gi mange av helsefordelene ved mosjon, uten trening.

Oppdagelsen kan kanskje hjelpe personer som for eksempel er sengeliggende, samt personer med diabetes.

Helseproteinet kan også forbedre prestasjoner under for eksempel maratonløp.

Om PPAR

PPAR (Peroxisome Proliferator-Activated Receptor) er en type proteiner som er med på å regulere hvilke gener kroppen uttrykker.

Det gjør de ved å påvirke hvilke gener som er mest aktive.

PPARD, som er den typen forskerne brukte i denne studien, kontrollerer mer enn 1000 gener, som regulerer cellenes energinivå, samt fettforbrenning, fettsyretransport og sukkeropptak.

Les mer i boksen under artikkelen.

PPAR som doping

I studien har forskerne gitt mus PPAR i form av legemiddelet GW501516, som ble utviklet av firmaet Ligand Pharmaceuticals.

Legemiddelet mistet godkjenningen fordi det viste seg å være kreftfremkallende i for store mengder.

GW501516 finnes på svartebørsen under navnet «Endurobol» og brukes allerede som doping.

Referanse: The Conversation

Slik fungerer PPAR

Sentralt i de mekanismene som avgjør om du møter veggen eller ikke, er ifølge den nye studien molekyler av typen PPAR, som bestemmer hvor aktive forskjellige gener skal være.

Ved trening gjør PPAR at kroppen lærer å forbrenne energiressursene sine mest mulig effektivt, viser den nye studien.

Muskler lærer å brenne mer fett, ikke bare sukker, slik at de kan holde ut lenger.

– Det er et av kjennetegnene ved trente muskler. Ved å forbrenne fett unngår kroppen lavt blodsukker, skriver forskerne.

Hjernen kan ikke forbrenne fett

Samtidig kan kroppen bruke sukkeret på å holde i gang hjernen, slik at den ikke setter en stopper for maratonløpet etter 30 kilometer.

Hjernen kan bare forbrenne sukker, mens musklene kan lære å forbrenne fett.

Trening i pilleform er sikkert en drøm for mange mennesker.

Ny amerikansk forskning viser at en slik pille kan være innen rekkevidde. Den viser at et bestemt «helseprotein» øker utholdenheten hos mus, sammen med vekttap og bedre kontroll over blodsukkeret.

Det kan kanskje bane vei for utvikling av medisiner til personer som av ulike årsaker ikke kan trene, eller til pasienter med diabetes, mener forskerne bak den nye studien.

– Trening motvirker mange lidelser. I fremtiden kan vi kanskje utvikle en medisinsk behandling som gir helsefordelene ved trening. Mulighetene er uendelige, forteller professor Ronald Evans, som er leder av Gene Expression Laboratory ved Salk Institute, i en pressemelding.

Den nye studien er nettopp publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Cell Metabolism.

Kan brukes som doping

Forskerne mener at helseproteinet PPAR kan brukes for å hjelpe folk som har problemer med å bevege seg på grunn av helsemessige problemer.

De kan få medisiner som stimulerer kroppens produksjon av PPAR. Det gjelder blant annet eldre mennesker og personer som er sengeliggende på grunn av sykdom eller en operasjon.

Forskerne vet likevel at oppdagelsen kan vekke interesse hos friske personer også. Stoffet kan kanskje bli en form for doping blant utholdenhetsutøvere. Noen utøvere gjør allerede i dag noe lignende.

En av flere kontakter

Jørgen Wojtaszewski er professor i molekylær fysiologi ved Københavns Universitet. Han forsker på samme felt og har lest den nye studien.

– Forskerne finner avgjort noen effekter som minner om trening. Blant annet brenner musene mer fett, sier Wojtaszewski.

Den danske forskeren advarer likevel mot å tro at resultatene kan overføres til mennesker.

– Vi må huske at det er mange forskjeller på mus og mennesker. Vi har for eksempel ti ganger mer sukker i musklene, og effekten vil nok ikke være så stor for oss. Hvis effekten er 60 prosent hos mus, vil den kanskje være 5 prosent på mennesker. Men det kan selvfølgelig også være interessant, forklarer Wojtaszewski.

Trening hjelper ikke uten PPAR

Forskerne bak den nye studien har brukt de siste 20 årene på å studere hvordan PPAR påvirker signalveier som øker utholdenhet.

De har gjennomført forsøk på mus som er genmanipulert slik at de ikke kan produsere PPAR. Forsøket viste at de ikke kunne aktivere alle de genene som normalt blir aktivert under trening.

Det gjelder blant annet om gener som øker cellenes energinivå, øker fettforbrenning, sørger for fettsyretransport og kontrollerer sukkeropptaket i musklene. PPAR er med andre ord nødvendig for at trening skal ha en effekt.

Kan forklare hvor du «møter veggen»

Et annet aspekt av den nye forskningen er ifølge Ronald Evans at det er med på å forklare fenomenet «å møte veggen».

Den er fryktet blant både idrettsfolk og mosjonister. Det er som om kroppen ikke lenger mottar hjernens signaler, og alt går i stå. Hjernen vil gjerne fremover, men beina lystrer ikke.

– Det viser seg at du møter veggen når hjernen ikke lenger får nok sukker, forteller Evans.

– Vi trodde trening bare forbedrer utholdenhet ved å gjøre musklene bedre til å forbrenne fett, men studien vår viser at de også kan læres opp til å bruke mindre sukker.

Musene holder ut lenger

Den nye studien viser at PPAR, i tillegg til å lære musklene å spare på energien, også kan utsette møtet med veggen.

Et annet forsøk viste at mus som har høye nivåer av PPAR, kan løpe i mye lenger i en tredemølle.

Forskningen viser også at det ikke spiller noen rolle om nivåene er naturlige eller kunstige.

Med kunstig PPAR kunne forskerne øke musenes tid på tredemøllen fra 160 til 270 minutter. Det er en økning på 60 prosent.

– Vi illustrerer at du kan flytte veggen på mer enn én måte. Standardmetoden er å trene. Men det er mulig å oppnå det samme uten å bruke den energien, forteller Evans.

Forskning er ikke ny

Nikolai Baastrup Nordsborg er seksjonsleder ved Integrert Fysiologi ved Københavns Universitet, og han har lest den nye studien.

Han mener det er kjent at vi møter veggen når hjernen går tom for sukker.

– Det har vi visst lenge. Når blodsukkeret blir lavt, og leveren ikke kan levere nok glukose, får hjernen problemer. Da møter vi veggen. Det nye er at forskerne har funnet ut hvordan blodsukkeret kan holdes oppe, sier Nordsborg.

Weiwei Fan mfl: PPARδ Promotes Running Endurance by Preserving Glucose, Cell Metabolism 2017, doi: 10.1016/j.cmet. 2017.04.006