Mars med flytende vann på overflaten, slik en kunstner har sett det for seg.

Slik skal det letes etter spor av liv på Mars

Vil lete etter livstegn fra tiden da Mars var våtere og varmere, men arbeidet starter på jorda.

10.10 2014 05:00

En gang kan Mars ha vært en våt og mer gjestmild klode enn den er i dag. Forskere har funnet bevis for at Mars har hatt perioder da det var store vannmasser på overflaten, selv om det var milliarder av år siden.

Klimaet på Mars har vært igjennom store endringer, og er i dag en gold og rødlig ørkenplanet, selv om det sannsynligvis fortsatt finnes store mengder vann i form av is på planeten.

Nå skal NASAs astrobiologiske institutt sette i gang en ny studie for å undersøke om det er mulig å finne biosignaturer etter eldgammelt liv på Mars.

Biosignaturer er kjemiske stoffer som legges igjen av forskjellige former for liv, enten det er i dag, eller langt bakover i fortiden.

Jakten på utenomjordisk liv

– Vi må prøve å forstå hvordan gamle biosignaturer har endret seg og blitt påvirket av klimaendringene på Mars, sier Nathalie Cabrol i en pressemelding, forsker ved SETI-Instituttet og leder for den nye studien.

SETI (Search for extraterrestrial intelligence) er kanskje mest kjent for å lytte og lete etter radiosignaler fra sivilisasjoner eller spor etter intelligens i verdensrommet.

– Hvis vi klarer å forstå hvordan klimaendringene også har endret biosignaturene, kan vi kjenne dem igjen.

For å kunne gjenkjenne biosignaturer fra ekstreme miljøforhold, skal teamet først undersøke steder på jorda, som kan ligne på tidligere områder på Mars.

Rester av elveleie på Mars, bildet er tatt av Curiosity.

Terrenget på Jorda og på Mars

Områdene som skal undersøkes er Yellowstone-parken i USA, vulkanske områder i Chile og Amerika, Arktiske øyer og Vest-Australia. På alle disse områdene finnes det hardført og mikroskopisk liv, og forskerne skal undersøke områdene med satellitter, fra lufta, på bakken, og under mikroskopet både i felten og i laboratoriet.

I disse områdene finnes det uttørkede elveleier, vulkansk og hydrotermisk landskap (geysirer og varmt overflatevann) og kalde utspring, geologisk terreng som også har eksistert på Mars i en fjern fortid.

Mars-roveren Curiosity har funnet restene av uttørket elvebunn og gamle innsjøer på Mars, og fortsetter jakten på ny kunnskap om den røde planet. Etterfølgeren Mars 2020 er foreløpig under planlegging, og jakten etter tidligere eller nåværende liv skal intensiveres.

SETI: Fingerprints of Life on Mars