Skoleflink nysgjerrigper

Du trenger ikke være den smarteste på lesesalen for å få gode karakterer. Med en dose kunnskapshunger kommer du langt, ifølge en ny studie.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Nysgjerrighet bidrar sterkt i akademiske prestasjoner, ifølge den nye studien. Kanksje er det på biblioteket at mange får tilfredsstilt kunnskapshungeren. (Foto: Colourbox)

De fleste har vel kjent en smarting bakerst i klasserommet som briljerte en stund, men som likevel falt av det akademiske lasset når det røynet på.

Forskere ville finne ut av hvilke egenskaper som spiller inn i akademisk suksess, og samlet derfor sammen opplysninger om rundt 50 000 studenter, fra 200 vitenskapelige studier.

Intelligens viste seg ikke nødvendigvis å spille størst rolle for studentenes prestasjoner på prøver.

Smart vs. standhaftig

En av egenskapene som spilte inn var god gammeldags samvittighetsfølelse. Med andre ord gjorde studenter det bra, når de klarte å pugge pliktoppfyllende, jevnt trutt.

Studien viste også at de vitebegjærlige studentene hadde et fortrinn.

Kombinert med en standhaftig puggevilje, spilte nysgjerrigheten like stor rolle som intelligens, ifølge studien.

Ikke alle får gode resultater, selv om de er smarte nok. (Foto: Colourbox)

Kunnskapshunger

- Nysgjerrighet er rett og slett en sult etter å utforske, sier Sophie von Stumm fra University of Edinburgh, som har gjort studien sammen med to andre forskere.

- Hvis du er intellektuelt nysgjerrig, drar du hjem og leser bøker. Hvis du er nysgjerrig på andre måter, drar du kanskje på reiser til andre land og prøver nye matsorter, sier von Stumm i en pressemelding fra Association for Psychological Science.

Forskerne tror begge disse nysgjerrighetsegenskapene kan bidra til gode skoleprestasjoner.

Undervurdert egenskap?

von Stumm mener at lærere, men også arbeidsgivere kan benytte menneskers nysgjerrighet i enda større grad.

- Det er lett å ansette noen som har gjort jobben før og derfor vet hvordan man skal te se i rollen.

- Men det er mye mer interessant å identifisere de menneskene som har det største potensialet for utvikling – altså de nysgjerrige, sier hun i pressemeldingen.

Referanse:

S. von Stumm, B. Hell, T. Chamorro-Premuzic. The Hungry Mind : Intellectual Curiosity Is the Third Pillar of Academic Performance. Perspectives in Psychological Science, 24.oktober 2011.

Powered by Labrador CMS