DNA-formet stjernetåke i Melkeveien

Du kan se bånd viklet rundt hverandre som i et DNA-molekyl. Men dette er ikke arvestoff, det er en svært langstrakt og spiralformet stjernetåke som vekker oppsikt.

Den doble spiralformede stjernetåken, der vi tydelig kan se former som i et DNA-molekyl. Bildet er fargelagt i etterkant, fordi øynene våre ikke kan se infrarødt lys. (Foto: NASA/JPL-Caltech/UCLA)

- Ingen har noen gang sett noe lignende i det kosmiske riket, sier Mark Morris, professor i astronomi og fysikk ved University of California om denne stjernetåken (Double Helix Nebula).

Observasjonene ble gjort av Morris og kolleger gjennom NASAs Spitzer Space Telescope, melder tidsskriftet Nature.

Ved hjelp av det infrarøde teleskopet lyktes man å observere denne stjernetåken, som altså ser ut som et DNA-molekyl, ved senteret av vår egen galakse Melkeveien.

På bakgrunn av observasjonene fastslår forskerne at stjernetåken roterer med aksen sin i en vinkelrett posisjon i forhold til det galaktiske planet.

Magnetisk felt

Det magnetiske feltet ved galaksens senter er et interessant område å studere for forskerne.

Årsaken er at dette feltet kan påvirke bevegelsene til molekylære skyer, hemme stjerners formasjoner og sende kosmisk stråling vekk fra senteret, skriver Nature videre.

Den delen av stjernetåken forskerne hadde gleden av å studere, strekker seg over en lengde av 80 lysår.

De fleste stjernetåker er enten roterende, formløse ansamlinger av gasser, støv og stein, eller spiralgalakser fulle av stjerner.

Men nå har vi altså også sett en stjernetåke med “DNA-form”.

Forskningsmaterialet med de oppsiktsvekkende bildene, der Mark Morris er førsteforfatter, ble publisert i Natures utgave 16. mars.

Mark Morris, et. al. The Milky Way’s own DNA nebula. Nature 16. mars 2006 (side 308-310)