- Ozonhull skapte tidenes katastrofe

For 250 millioner år siden døde opp til 90 prosent av alle plante- og dyrearter ut. Årsaken kan være at ozonlaget ble skadet.

Vår klode har vært rammet av flere katastrofer som endret livet på jorden. Mest kjent er den som for 65 millioner år siden utryddet dinosaurene.

Enda verre var katastrofen mot slutten av perm for 250 millioner år siden. Man regner med at opp mot 90 prosent av alle former for liv ble utslettet.

Paleobotaniker Henk Visscher og hans team ville undersøke om denne katastrofen kunne skyldes økt ultrafiolett stråling.

Sterk stråling ville ha skapt mange endringer i landplanter og deres gener. Teamet undersøkte derfor fossile sporer og pollen fra kråkeføtter. Prøvene ble samlet fra Europa, Nord-Amerika, Asia og Afrika. De fant en kraftig økning i mutasjoner i prøver fra denne tiden.

Genene ble skadet av stråling

- Våre funn viser at økt ultrafiolett stråling mot slutten av perm skadet plantenes DNA. Det hindret plantene i å reprodusere seg og skapte en kollaps i jordens økosystem, sier medforfatter Mark Sephton til The Open Universe.

- Massiv vulkansk aktivitet i Sibir kastet gasser som inneholdt klor og brom opp i atmosfæren hvor disse gassene ødela det beskyttende ozonlaget, sier Sephton.

- Det kan ligne på situasjonen over Antarktis i dag, hvor vi kan se en reduksjon i ozonlaget, sier Visscher til Guardian.

Dr. Sephton mener undersøkelsen understreker alvoret i dag.

- Vi holder på å få kontroll over menneskelig aktivitets skadevirkninger på ozonlaget, men eksempelet fra slutten av perm viser at vulkansk aktivitet kan oppheve alle gode forsetter.

Henk Visscher, Mark A. Sephton m fl: Environmental mutagenesis during the end-Permian ecological crisis (abstract, vil du ha hele artikkelen må den kjøpes)