Rekordgammel blekksprut er blitt oppkalt etter USAs president Joe Biden.

President Joe Biden har fått en eldgammel vampyrblekksprut oppkalt etter seg

Fossilet viser at forfedrene til de åtte-armede blekksprutene var mye eldre enn det som så langt var kjent ut fra fossiler.

Et 328 millioner år gammelt fossil gir ny informasjon om hvordan blekkspruter har utviklet seg.

Det lille blekksprutfossilet på 12 centimeter ble gitt til Royal Ontario Museum i Canada in 1988. Der ble det lenge liggende i en skuff.

Senere kom paleontolog Christopher Whalen ved American Museum of Natural History over fossilet. Han la merke til at armene til blekkspruten var godt bevart. Han kunne se de små sugekoppene.

Det er sjelden at gamle blekkspruter blir godt bevart som fossiler. De er bløte og har ikke skjelett.

Det viste seg at blekkspruten er det tidligste eksempelet på en vampyropod. Gruppen inneholder vampyrblekkspruter og blekkspruter med åtte armer.

Det lille skapningen var en av forfedrene til disse dyrene.

Blekksprut og vampyrblekksprut

• Vampyrblekkspruter er ikke egentlig vampyrer. De suger ikke blod. Men de har en kappe av hud mellom armene som gjør at de minner litt om en vampyr.
  • Åtte-armede blekkspruter kalles Octopoda. De skiller seg fra blekksprutene med ti armer som kalles squid på engelsk.
Vampyrblekksprut og vanlig blekksprut.

Oppkalt etter president

Fra før av var det eldste funnet av en vampyropod fra midten av perioden trias, ifølge studien. Det nye funnet er hele 82 millioner år eldre.

Versjoner av disse dyrene har altså eksistert veldig, veldig lenge.

Det eldgamle bløtdyret har blitt oppkalt etter USAs president Joe Biden. Forskerne ga den navnet Syllipsimopodi bideni.

Om Joe Biden liker det eller ikke, vites ikke. Det hvite hus har ikke gitt noen kommentar til nyheten på forespørsel fra The New York Times.

Forskerne ga blekkspruten navn etter Biden fordi «de ble oppmuntret av planene hans om å ta tak i klimaendringer og finansiere vitenskapelig forskning», skrev Whalen på e-post til The New York times.

Møllen Neopalpa donaldtrumpi er oppkalt etter den tidligere presidenten i USA, Donald Trump.

Flere kjendis-arter

Biden er ikke den eneste kjente personen som har fått en ny art oppkalt etter seg.

USAs forrige president og Bidens rival, Donald Trump, fikk en møll oppkalt etter seg.

Møllen har en lysegul sveis som visstnok minnet forskeren om Trump sitt hår.

I 2019 ble en bitte liten bille oppkalt etter Greta Thunberg.

Det var ikke fordi billen lignet noe særlig på Greta, men forskeren som oppdaget arten, er stor fan av klimaaktivisten, fortalte han.

En klegg med flott rumpe har fått navn etter popstjernen Beyoncé og en stilig edderkopp i svart og hvitt er oppkalt etter moteikonet Karl Lagerfeld.

Listen er lang.

Fossilet av Biden-blekkspruten.

Ti armer

Den nye blekksprutarten hadde ti armer. Men andre kjennetegn tyder på at den likevel er en av forfedrene til de åttearmede blekksprutene og vampyrblekksprutene.

Forskerne mener det viser at vampyropoder hadde ti armer i starten.

Zoolog Mike Vecchione, som ikke har deltatt i den nye studien, synes det nye funnet er interessant.

- Dette er et veldig spennende funn. Det skyver slekten mye lenger tilbake enn tidligere kjent, sier han til The Guardian.

Ikke alle er overbevist om at fossilet representerer en ny art.

Christian Klug ved University of Zurich i Sveits mener det kan være en allerede kjent art kalt Gordoniconus beargulchensis. Det skriver The New York Times. Whalen, som har vært med på den nye studien, er uenig i det.

Kilder