Hva er dette for noen dyr? De skal ha levd for 37 millioner år siden, og er i slekt med et dyr som lever i beste velgående i dag.

Ser du hvilket dyr disse ligner på?

De var omtrent på størrelse med hunder.

De ser litt ukjente ut, samtidig som de minner om noe. Er det griser? Små kuer - eller hester?

Det siste er nærmest sannheten. Det er hestedyr.

Men disse to utdødde dyreartene var ganske ulike de hestene vi kjenner i dag. Og spanske forskere har nylig oppdaget den største av dem du ser på tegningen.

Den heter Leptolophus cuestai på latin. De tre andre du ser er også en type hestedyr.

37 millioner år gamle

Begge artene skal ha levd for 37 millioner år siden i det nordlige Spania.

Hestedyr er i hestefamilien. I dag er det syv gjenlevende arter hestedyr. De syv er tre forskjellige esler, tre zebraer og til slutt hesten som vi alle kjenner. Alle er i samme familie som de utdødde hestedyrene på tegningen.

Da den nyoppdagede arten levde skal det ha vært mange flere arter hestedyr på jorda. De lignet en del på hestene som vi kjenner i dag, men var mindre.

Begravd i kalkstein

Hestedyrene varierte i størrelse, slik du ser på tegningen. Men mange var på størrelse med dagens hunder.

Nå vet vi ikke helt hvordan disse hestedyrene som levde for 37 millioner år siden egentlig så ut. Tegningen øverst i artikkelen viser i alle fall hvordan forskere tror de så ut.

Tegningen er basert på fossiler de har funnet i et område nord i Spania som er rikt på fossiler. Restene etter dyret som har vært dødt i 37 millioner år har ligget kapslet inn i kalkstein.

Knoklene hr vært godt nok bevart til å bli undersøkt av forskere. Og godt nok bevart til at vi kan få en idé om hvordan de så ut.

Hestene som lever i dag er i slekt med hestedyrene som døde ut for mange, mange millioner år siden.

Kjølig klima gjorde at mange dyr døde

Men hvor ble det av disse skapningene? For nesten 34 millioner år siden endret klimaet seg veldig. Kloden ble kaldere, og mange dyr døde ut. Det gjaldt også veldig mange hestedyr.

Men hvordan ble dagens hester til?

En studie vi skrev om på forskning.no i 2020 viste til at de oppsto i Nord-Amerika. Og så skal de ha kommet seg over til Asia og Europa for omtrent 800 000 år siden.

Det hadde de ikke klart i dag, på grunn av havet. Men forskere mener havnivået var lavt nok til at de kunne gå over på land.

Forskning.no spurte forskeren Peter Heintzman om vi hadde villhester i Norge. Det er det ingen som vet sikkert. Istiden for 120 000 år siden har i så fall slettet alle bevis, svarte han.

Ung.forskning.no har hentet informasjon til denne saken på flere nettsider. Her kan du se hvilke.