Minst «fem om dagen» lyder rådet fra Helsedirektoratet. En stor internasjonal studie bekrefter at du absolutt bør spise frukt, grønt og bær. Men du kommer langt med bare tre eller fire porsjoner.

Fire om dagen kan være nok

Å spise mer enn fem porsjoner med frukt og grønt hver dag har ikke noen som helst effekt på helsen vår, ifølge en ny studie.

13.9 2017 05:00

Mange opplever at det er vanskelig å leve opp til målet om å spise fem porsjoner med frukt og grønnsaker hver eneste dag.

En stor global studie finner nå at frukten og grønnsakene du spiser, har klar betydning for helsen din. Men det er ikke sikkert at du behøver å spise så mye som fem om dagen.

Å spise mer enn fem porsjoner med frukt og grønt hver dag har ikke noen som helst effekt på helsen vår, finner forskerne i denne studien. Dette står i klar kontrast til resultatet fra en annen studie ved NTNU i Trondheim som forskning.no skrev om tidligere i år.

Et spørsmål om penger

For flere milliarder mennesker på jorda er fem om dagen også et spørsmål om penger.

Karbohydrater fra ris, korn, pasta eller poteter er stort sett billigere mat enn fersk frukt og gode grønnsaker.

Forskerne bak denne nye studien mener derfor at funnet deres er spesielt godt nytt for alle dem i verden som har dårlig råd. Mennesker som ikke har penger nok til å kunne leve opp til målene som Verdens helseorganisasjon (WHO) og Helsedirektoratet i Norge har satt for frukt- og grønnsakspisingen vår.

500 gram om dagen

Helsedirektoratet sitt råd er altså at du spiser minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag. En porsjon tilsvarer 100 gram. Altså til sammen minst 500 gram hver dag.

WHO nøyer seg med å anbefale at du spiser minst 400 gram hver dag.

En porsjon kan for eksempel være en liten bolle med salat, en gulrot eller en middels stor frukt. Poteter er ikke inkludert i «fem om dagen».

Fire porsjoner

Denne nye internasjonale studien som er blitt ledet av kanadiske forskere, fulgte 135 000 personer verden rundt over flere år.

Konklusjonen er at det holder å spise tre til fire porsjoner frukt og grønt hver dag om du vil oppnå en god helseeffekt.

Victoria Miller er forsker ved McMaster University i Canada og har ledet studien. Hun understreker sterkt at vi ikke bør slutte å etterstrebe en diett bestående av mye frukt og grønnsaker.

– I Nord-Amerika og Europa foreslår vi ikke at folk bør spise mindre frukt og grønnsaker enn de gjør, sier hun til den britiske avisa The Guardian.

400 gram er nok

Forskningen som presenteres i helsetidsskriftet Lancet, foregikk fra 2003 til 2013 og hadde deltagere i alderen 35 til 70 år fordelt på 18 land over hele verden. Deltagerne fikk undersøkt helsen minst hvert tredje år.

Forskerne tok hensyn til en rekke faktorer som alder, kjønn, utdannelse, røyking og fysisk aktivitet.

Resultatet bekreftet klart at å spise en kombinasjon frukt og grønnsaker reduserer risikoen for å få kreft. Det reduserer også den generelle dødsrisikoen.

Forskerne fant at den gunstige helseeffekten ble oppnådd hos dem som spiste mellom 375 og 500 gram frukt og grønt hver dag.

For denne gruppen ble dødsrisikoen redusert med 22 prosent sammenlignet med dem som spiste mindre enn 125 gram hver dag.

Helseeffekten av å spise mer enn 400 gram frukt og grønnsaker om dagen karakteriserer forskerne likevel som beskjeden.

Forskerne fant ingen effekt av å spise mer enn 500 gram hver dag.

Komplisert forskningsfelt

Forskning på sammenhenger mellom mat og helse er komplisert, og forskerne bak denne studien innrømmer at den også har sine begrensninger.

Deltagerne ble blant annet bare en gang spurt om hvor mye frukt og grønt de spiser. Studien skiller heller ikke mellom ulike metoder for å tilberede grønnsaker, som steking eller koking.

Referanse:

Victoria Miller m.fl: «Fruit, vegetable, and legume intake, and cardiovascular disease and deaths in 18 countries (PURE): a prospective cohort study», The Lancet, 29. august 2017. Sammendrag

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.

Annonse