Er disse naturens sunne godteri, eller bør vi holde oss unna?

Er frukt egentlig så sunt?

Spør en forsker:

FRA ARKIVET: Frukt inneholder mye sukker, men er det derfor like usunt som godteri?

8.10 2016 04:00

Det florerer av kostholdråd på nett, i aviser, og andre medier, og det er mange motstridende råd. Skal man unngå frukt fordi det er sukker i dem? Skal man spise mye mer frukt? Hvis du vil ta i et tak for en sunn kropp og velger å droppe godteri, bør frukten også kuttes ut?

Vi har spurt Erik Arnesen, helsefaglig rådgiver i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL), om frukt er verdt å unngå. Han har tidligere forsket ved Universitetet i Oslo og er nå med i Nasjonalt råd for ernæring, et faglig råd oppnevnt av Helsedirektoratet. Arnesen er klar på at frukt virkelig er mye sunnere enn godteri.

– Frukt kan være et fint alternativ til godteri, men det kan ikke sammenliknes med sukkertøy, sier Arnesen.

Frukt inneholder mange sunne næringsstoffer

På spørsmål om frukt inneholder veldig mye sukker svarer Arnesen nei.

– Riktignok kommer mesteparten av kaloriene fra frukt, utenom avokado, fra sukker, men frukt består samtidig mest av vann. Dette gjør at sukkeret er mindre konsentrert enn i godteri.

– Frukt inneholder også mye mer, blant annet fiber, vitaminer, kalium og polyfenoler. I hel frukt er sukkeret til stede innenfor fruktens cellevegger, forklarer han.

Dette gjør at frukten er mye sunnere enn godteri, selv om det kan smake like søtt og godt.

– Det vi derimot bør begrense er såkalt fritt sukker, det vil si sukker som er tilsatt, eller sukker i honning, sirup og juice.

Hvis man likevel er bekymret for sukkerinnholdet i frukt, kan man velge epler, pærer, sitrusfrukter, steinfrukter og bær fremfor tropiske frukter, sier Arnesen.

– Men som med alt annet gjelder det å ikke overdrive fruktinntaket heller.

– Spis frukt!

– Ingen bør unngå å spise frukt. Det kan faktisk være direkte uheldig for folkehelsen. Rundt 1400 dødsfall av hjerte- og karsykdommer i Norge i 2013 kan tilskrives et lavt inntak av frukt, sier Arnesen.

Hvis man ønsker et sunt kosthold er det mye annet man heller bør bekymre seg for. Arnesen er klar på at å advare mot å spise frukt på grunn av sukkeret fjerner oppmerksomheten fra virkelige problemer, som tilsatt sukker i mat og drikke.

De nasjonale kostholdsrådene sier at vi bør spise to frukt og tre grønnsaker om dagen, og det gjelder fortsatt.

– Selv for diabetespasienter er ikke denne anbefalte mengden frukt negativt for blodsukkerreguleringen, sier Arnesen, og viser til en dansk undersøkelse av pasienter med type 2-diabetes som spiste to porsjoner frukt daglig.

Et jevnt sunt kosthold er fortsatt viktig for en sunn kropp, og Arnesen er tydelig på at man ikke kan gjøre et usunt kosthold sunt ved å spise mer frukt.

Kos deg altså gjerne med frukten din, og ikke tenk at det er der du skal kutte ned hvis du først vil endre kosthold.

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.