Julekalender: Luke 17: Derfor er flyvingen buet på oversiden
Med denne kunnskapen kan du enkelt imponere dine medreisende neste gang du er ute og flyr.
I dagens eksperiment har vi å gjøre med Bernoulli-prinsippet.
Det har fått navnet sitt etter Daniel Bernoulli (1700–1782). Han var en nederlandsk matematiker som tilbrakte det meste av livet i Basel i Sveits. Bernoulli-prinsippet er avgjørende for aerodynamikken.
Du trenger:
Klipp til noen papirstrimler som er 3–4 centimeter brede og 20 centimeter lange.
Et sugerør.
Hva skjer:
Hold papirstrimlene inntil hverandre, stikk sugerøret mellom dem, hold papirstrimlene på skrå nedover og blås kraftig i sugerøret. Før du blåser, ser du at papirstrimler bøyer seg fra hverandre i den borterste enden. Men straks du blåser, presses de mot hverandre.
Dette er et eksempel på Bernoulli-prinsippet som sier at når hastigheten på lufta øker, da faller trykket. Altså, lufttrykket mellom papirstrimlene synker og det dannes et minilavtrykk mellom dem. Lufttrykket i rommet for øvrig er større enn mellom papirstrimlene, og de presses sammen.
Det er det samme som skjer med et fly i luften. Enkelt sagt: Formen på flyvingen, den er buet på oversiden, gjør at lufta som passerer på oversiden, får større fart enn lufta på undersiden. Dette fører til at lufttrykket på oversiden synker i forhold til lufttrykket på undersiden. Dette gir flyet en oppdrift på cirka 20 prosent. Det er litt mer komplisert enn som så fordi vinkelen på flyvingen er av stor betydning.
Dette kan du prøve ved å stikke hånden ut av bilvinduet mens bilen kjører: Hold hånden flat og horisontalt, endre vinkelen på hånden mens bilen kjører, da merker du plutselig at hånden løftes opp! NB! Ikke gjør dette mens du kjører selv; du må være forsiktig!
For resten av flyets oppdrift (80 prosent) gjelder Newtons tredje lov: Kraft = Motkraft. Flyet har kraftige motorer som skyver lufta bakover og selve flyet fremover.
Her kan du se alle lukene i fysikk-julekalenderen