En larve av arten Galleria mellonella, bedre kjent som voksmøll, tygger hull i plast.

Tok forskerne feil om plastspisende larver?

Larven til voksmøllen ble lansert som en løsning på verdens plastproblem. Nå sår andre forskere tvil om resultatene.

27.9 2017 05:00

Forskning.no var ikke alene om å rapportere funnene som kom fra Spania i april i år.

Denne larven spiser plast kunne vi melde. Andre gikk enda lenger å så for seg en mulig løsning på problemet med plastsøppel.

Det var tilfeldigheter som satte forskerne på sporet den gangen. Posene som voksmøll-larvene ble oppbevart i, var plutselig fulle av hull.

Da forskerne undersøkte nærmere fant de ut at larven fordøyde plasten og endret den rent kjemisk. Nærmere bestemt til etylenglykol, som vi kjenner bedre fra frostvæske til bilen.

Egg og kjøttdeig – samme effekt

Nå har en gruppe forskere fra Mainz i Tyskland sett nærmere gladnyheten fra Spania, og de er ikke overbevist.

– Med respekt å melde, må vi si oss uenige i konklusjonene, skriver de i tidsskriftet Current Biology.

De mener det ikke er tilstrekkelig bevis for at det faktisk foregikk en slik biokjemisk nedbryting.

Tyskerne gjennomførte egne eksperimenter der de smurte plasten inn med eggeplommer og svinekjøttdeig. Der oppnådde de den samme endringen i plasten som det spanjolene tilskrev larvens fordøyelse.

Samtidig understreker de tyske forskerne at de ikke har bevist at det er utelukket at en slik biokjemisk nedbrytning faktisk kan forekomme. Men de stiller seg altså sterkt tvilende til om larven til voksmøllen fordøyer og ufarliggjør plast.

Weber, Pusch og Opatz: Polyethylene bio-degradation by caterpillars? Current Biology, august 2017, doi: 10.1016/j.cub.2017.07.004. Sammendrag