En av de viktigste du må ha er et godt miljø som reptilet kan leve i. Det kalles et terrarium og trenger både riktig UV-lys og oppvarming. (Foto: Shutterstock / NTB scanpix)

Dette må du vite før du skaffer deg en slange, skilpadde eller øgle

Nå er flere typer reptiler tillatt som kjæledyr i Norge. Her er 11 råd til deg som vurderer å skaffe deg en.

– Over 90 prosent av problemene som folk kommer til meg med om reptiler skyldes dårlig dyrehold: At dyret har blitt fôret feil eller lever i feil miljø, sier John J. Debenham, som er veterinær, forsker og ekspert på eksotiske dyr – derunder reptiler – ved NMBU Veterinærhøgskolen.

Han forteller at folk ofte glemmer helt enkle ting. Som for eksempel at de fleste reptilarter trenger UV-belysning i beholderen sin. En slik beholder kalles terrarium, som er et slags akvarium for blant annet reptiler, padder, edderkopper og insekter.

– Det er så lett å unngå hvis man bare setter seg skikkelig inn i behovene til dyrearten man velger å skaffe seg, sier han.

I denne saken lister han opp elleve ting du må vite før du skaffer deg en slange, skilpadde eller øgle.

Ønsker seg lisens for reptilhold

Ideelt sett, hvis det var opp til ham, ville han hatt et lisensieringssystem for reptilhold i tråd med det de har Australia, der han kommer fra. Der har de et nivådelt lisenssystem hvor reptilhold er tillatt dersom du har riktig lisens for det.

Det er forskjellige nivåer av lisenser, avhengig av hvor mye erfaring og kunnskap du har og hvor krevende de forskjellige artene er å ta vare på. Hvis det er ditt aller første reptil er det begrenset hvilke arter du kan få lisens for.

Grunnleggende sett mener han vi må ha en realistisk og fornuftig tilnærming til reptilhold.

– Alt dyrehold bærer med seg risiko. For eksempel er risikoen for å bli skadet ved å eie en hest mye større enn ved å eie en øgle som for eksempel skjeggagam. Men alt ansvarlig dyrehold er avhengig av hvor godt man setter seg inn i behovene til dyrearten man skaffer seg, påpeker han.

Reptiler kan leve veldig lenge. Faktisk kan enkelte skilpadder bli hele 100 år. Det bør du ta med i vurderingen, hvis du tenker på å skaffe deg en skilpadde, mener forskeren. (Foto: Shutterstock / NTB scanpix)

11 ting du må vite før du skaffer deg en slange, skilpadde eller øgle

1. Aldri kjøp et kjæledyr på impuls
Gjør alltid grundig research først, tenk nøye gjennom om du virkelig vil ha ansvaret for et reptil med alt det innebærer. Vær oppmerksom på at noen reptiler faktisk kan overleve deg. Artene som nå er lovlige i Norge, har en forventet levetid på minst ti til 50 år. En art, Gresk Landskilpadde, kan bli 100 år.

2. Aldri skaff deg et reptil hvis du ikke har et godt miljø det kan leve i

3. Invester i godt utstyr
Det er det viktigste du kan gjøre for at reptilet skal ha et godt liv. Forskeren bruker samlebetegnelsen terrarieoppsett om alt utstyret som trengs for å ha et reptil. Se beskrivelse av dette nederst i saken.

4. Ikke kjøp et reptil av hvem som helst
Vær nøye med å kjøpe reptilet ditt fra noen du stoler på eller vet har et godt rykte. Debenham frykter at folk vil kjøpe reptiler så billig som mulig, og muligens fra forhandlere i andre deler av Europa som tilbyr reptiler som er infisert med sykdom, som virus eller sopp. Det er mange sykdommer som spres blant europeiske reptiler for tiden, som vi ikke vil ha i Norge.

5. Bli medlem av Norsk Herpetologisk Forening
Dette er en fin måte å skaffe kunnskap og informasjon om de spesifikk behovene til den arten du vil ha.

6. Skaff deg en fast veterinær
Hva som er nødvendig av veterinærpleie, vil avhenge av hvor godt terrarieoppsett du har og hvor godt du har satt deg inn i reptilhold. Den vanligste årsaken til at reptiler blir syke er feil hold eller feil næring. Utover det anbefaler Debenham en årlig veterinærsjekk for å sjekke vanlige utfordringer som midd rundt øynene, klumper og lignende.

7. Reptiler kan overføre sykdommer til eierne sine
De fleste, hvis ikke alle reptiler bærer Salmonella i tarmkanalene sine. Det kan gjøre folk syke, spesielt små barn eller de med svekket immunforsvar. Slanger kan bite deg, men ingen av reptilene som nå er lovlig i Norge kan trolig drepe deg. Men folk må være klar over utfordringene med Salmonella, noe reptiler i stor utstrekning er bærere av.

– Jeg ville ikke hatt et reptil hjemme hvis jeg samtidig hadde en liten baby.  Og jeg ville ikke la et lite barn håndtere et reptil alene. Hvis en nyfødt får Salmonella, kan det bli veldig alvorlig, sier Debenham.

8. Ulike reptiler har ulike omsorgsbehov
Det er for eksempel mye større likhet mellom forskjellige hunderasers behov siden alle tilhører samme art. Blant reptiler har du et bredt spekter av forskjellige arter.

9. Aldri mistolk reptilatferd som «kosete»
Du kan håndtere et reptil for mye. Faktisk skal noe arter bare sees på og bør håndteres så lite som mulig. Sett deg inn i hvilke arter som tåler menneskelig kontakt. For eksempel kan noen arter ha for sensitiv hud til å tåle berøring, andre kan ha så sterk foringsrespons at de ofte biter hvis de blir tatt på. Generelt er ikke reptiler kjærlige dyr som krever menneskelig kontakt.

10. Uansett hva du gjør: Ikke sett et reptil ut i naturen hvis du vil kvitte deg med det
Hvis du ikke lenger kan eller ønsker å ha reptilet ditt, ikke slipp det ut i naturen. Der vil det bare langsomt dø eller true andre dyr. Isteden bør du alltid ta det med til Herpetologisk forening for omplassering eller til en veterinær for avlivning.

11. Gi reptilet tid til å falle til ro i terrariet sitt når du får det. Det er viktig å la reptilet falle til ro og bli vant til terrariet. Hvis ikke kan du risikere at reptilet aldri faller til ro i sine nye omgivelser.

Siden august i år har det blitt tillatt å holde 19 reptiler som kjæledyr i Norge. Det gjelder blant annet skjeggagamen, med det latinske navnet Pogona vitticeps. (Foto: Shutterstock / NTB scanpix)

Dette trenger du

Du kan få et reptil til et par hundre kroner, men å skape gode leveforhold for det vil koste mange tusen. Men hvis du gjør de riktige grunninvesteringene kan reptiler være rimelige dyr å holde.

– Jeg skjønner at noen kan se på reptiler som dyr som krever lite vedlikehold. De kan kreve lite vedlikehold, men det forutsetter at du investerer i det riktige terrarieoppsett for dem - og riktig oppsett kan være kostbart, påpeker Debenham.

Han anslår at utstyret du må investere i for å skaffe deg et reptil og gi det forutsetningene for et godt liv beløper seg til rundt 10 000 kroner.

De største utfordringene for reptilers helse i fangenskap er dårlig terrarieoppsett og feil diett. Dette kan føre til kroniske skjelettproblemer, som myk benstruktur, eller lungeinfeksjoner. Et reptils kroppslige funksjoner er dessuten avhengig av temperaturer.

Når eieren merker at reptilet er sykt, er det ofte for sent å fikse fordi et reptil kan være sykt veldig lenge før det blir synlig.

Skal du skaffe deg et reptil, trenger du:

1. Først trenger du et godt terrarium - det vil bli hele deres verden. Alle reptiler trenger en kald og en varm del av terrariet.
  2. Riktig belysning: UV-lys og oppvarming.
  3. Godt underlag i terrariet.
  4. Gjemmesteder (Det er mulig å lage dette billig, for eksempel med skoesker som enkelt kan byttes ut eller kastes)
  5. Termometer.
  6. Luftfuktmåler (Hygrometer). Riktig temperatur og fuktighet er veldig viktig for reptiler.
  7. Vannskåler som er lette å rengjøre.
  8. Noe å transportere dyret i enkelt, for eksempel for å ta det med til veterinæren.
  9. Riktig mat. For slanger er det for eksempel viktig med mus og rotter som er drept på riktig måte, det vil si ikke avlivet med gift. Det er ikke lov å bruke levende dyr som mat.
  10. Et sted å oppbevare denne maten, for eksempel i en liten fryser eller lignende.