En søppeldynge for plast.

Hvor mye plast har vi laget og hvor har den blitt av?

En amerikansk forskergruppe har prøvd å få oversikt over menneskehetens gigantiske plastproduksjon. Det aller meste havner på dynga.

20.7 2017 04:00

Du finner plastforurensning fra mennesker over hele verden, spesielt i verdenshavene. Denne plasten skader dyr, bruker lang tid på å brytes ned, og blir til bittesmå plastpartikler som kan være skadelig for mange forskjellige dyr.

Men plast er ekstremt nyttig for oss mennesker, og vi bruker det til svært mye. Denne saken blir skrevet på et plasttastatur, på en skjerm innkapslet i plast og på en PC med plast rundt.

Plast kan formes akkurat slik vi trenger den, den er slitesterk og billig. Det er noen av grunnene til at vi har laget så ekstremt mye plast: 8,3 milliarder tonn siden 1950-tallet, ifølge en ny artikkel i tidsskriftet Science Advances.

Dette er et ufattelig stort tall. Denne studien fra 2012 anslo at alle menneskene på jorden veide rundt 287 millioner tonn i 2005. Da var det rundt 6,5 milliarder mennesker på jorden.

Vi har altså produsert nesten 27 ganger mer plast enn dette.

Men hvor har det blitt av all denne plasten?

På dynga

Nå blir det meste av plasten brukt til emballasje, noe som henger sammen med det globale skiftet fra gjenbrukbar innpakning til innpakning for engangsbruk, mener forskerne.

Forskerne har samlet sammen data fra store plastingrediens-produsenter gjennom årtiene, og mener at de kan tegne et realistisk bilde av verdens plastproduksjon. De har også prøvd å samle inn data om hvor mye plast som kastes eller resirkuleres i verdens land, men mye er ukjent.

Plastproduksjonen har økt enormt siden masseproduksjon av forskjellige plasttyper slik vi kjenner den begynte på 1950-tallet. Forskerne anslår at produksjonen har økt med nesten 8,5 prosent i året siden 1950, og produksjonen vokser fortsatt.

Rundt 30 prosent av all plasten som har blitt laget er fortsatt i bruk, men resten har blitt kastet og fjernet på en eller annen måte. Dette er rundt seks milliarder tonn av de opprinnelige åtte milliardene som har blitt laget.

Av dette har rundt ni prosent blitt resirkulert, tolv prosent har blitt brent, men hele 79 prosent har havnet på søppeldynger eller i naturen rundt omkring i verden.

Eksperiment

Forskerne kaller dette et ukontrollert globalt eksperiment, siden vi kaster enorme mengder plast som brytes sakte ned i naturen. All denne plasten vil samle seg opp i økosystemer over hele verden, uten at vi vet hva som kommer til å skje, mener forskerne.

Resirkuleringen går sakte oppover med rundt 0,7 prosent i året siden 1990. Før 1980 var det nesten ingen resirkulering, men hvis det fortsetter som i dag, vil rundt 44 prosent av plasten som kastes i 2050 bli resirkulert.

Forskerne sier at det er store usikkerheter på hvor lenge plasten varer, og hvor mye plast som brennes eller resirkuleres utenfor USA og Europa.

Ifølge deres tall blir 30 prosent av plasten i Europa resirkulert, 25 prosent i Kina og ni prosent i USA i dag.

R. Geyer, J. R. Jambeck, K. L. Law, Production, use, and fate of all plastics ever made. Sci. Adv. 3, e1700782 (2017).