Saken er produsert og finansiert av Høgskolen i Oslo og Akershus - Les mer
Kanskje det ikke er så dumt å legge på noen kilo på manualene neste gang du trener, selv om du sliter med blodtrykket.

Tyngre styrketrening er bra for blodtrykket

En ny norsk studie viser nå det motsatte av det internasjonale retningslinjer har anbefalt, nemlig at personer med høyt blodtrykk kan trene med tyngre vekter. 

26.9 2016 04:00

Trening og aktivitet er positivt for de fleste pasientgrupper, men det store spørsmålet er hvor mye og hvor tungt hjertepasienter bør trene.

For å unngå at blodtrykket øker for mye, anbefaler internasjonale retningslinjer styrketrening med moderat belastning og 10–15 repetisjoner. Grunnen til det er at fagfolkene er redde for at blodtrykksøkningen kan bli for høy med tunge vekter.

Norske helsemyndigheters råd til hjertepasienter er basert på internasjonale retningslinjer.

– I vår studie fant vi det motsatte av hva internasjonale anbefalinger sier.

Det sier førsteamanuensis Terje Gjøvaag ved Fakultet for helsefag på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).

Bedre med tyngre vekter

Sammen med HiOA-kollegaene Birgitta Blakstad Nilsson og Peyman Mirtaheri og forskere ved Oslo universitetssykehus, har han sett på hva som skjer med blodtrykket til 15 hjertepasienter under treningsøkter med ulik belastning. Gjennomsnittlig alder for personene i studien var 64 år.

Alle pasientene hadde trent utholdenhet regelmessig det siste halve året som en del av rehabiliteringen av hjertesykdommen, men ingen hadde trent styrke.

Alle deltakerne i studien reagerte likt. Blodtrykket ble målt lavere når deltagerne utførte tung styrketrening til utmattelse med få belastninger enn når de utførte styrketrening med moderat belastning og en vekt de klarte å løfte 15 ganger før utmattelse.

De sa også at de foretrakk å trene med tyngre vekter.

– Forklaringen på hvorfor flere repetisjoner gir høyere blodtrykk, er at blodtrykket trappes opp etter hver enkelt repetisjon og treningen tar lenger tid når man løfter flere repetisjoner. Dermed gir mange repetisjoner høyere blodtrykk enn trening med få repetisjoner, sier Gjøvaag.

Forskerne konkluderer med at blodtrykksresponsen under styrketrening er mer avhengig av varigheten av treningsserien, det vil si antall repetisjoner, enn tyngden på vektene som løftes.


Peyman Mirtaheri, Birgitta Blakstad Nilsson og Terje Gjøvaag anbefaler stabile hjertepasienter å satse på tyngre vekter og færre repetisjoner når de skal trene styrketrening. (Foto: Sonja Balci)

Tåler tyngre styrketrening

I de internasjonale retningslinjene henvises det til tidligere forskning som viser til at folk som trener tyngre styrketrening, får høy blodtrykksøkning.

– Men i disse studiene er det noen uklarheter. Derfor har vi undersøkt hva moderat og tyngre styrketrening og antall repetisjoner gjør med blodtrykket til stabile hjertepasienter, sier Gjøvaag.

Ifølge forskergruppen tåler medisinsk stabile hjertepasienter tyngre styrketrening enn det de får anbefalt av for eksempel kardiologene.

– Vi mener at det ikke er noen grunn til å være forsiktig hvis man får kyndig veiledning, sier Birgitta Blakstad Nilsson.

Hun er fysioterapeut og førsteamanuensis ved Institutt for fysioterapi på HiOA og har både lang klinisk erfaring og forskningserfaring med høy intensitets intervalltrening til hjertepasienter.

– I starten av rehabiliteringen fokuserer vi mest på utholdenhetstrening. Etter hvert kan pasientene supplere med styrketrening to til tre ganger i uken, råder Blakstad Nilsson.

Referanse: 

Gjøvaag, Terje, mfl. Hemodynamic responses to resistance exercise in patients with coronary artery disease. Medicine & Science in Sports & Exercise. Vol. 48, 2016. doi: 10.1249/MSS.0000000000000811. Sammendrag

 

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.

Annonse