Det er ikke godt å si om det kinesiske ølet var like gyllent og klart som denne moderne pilsneren.

Fant spor etter 5000 år gammel øl i Kina

En eldgammel øloppskrift har dukket opp etter en arkeologisk utgravning i Nord-Kina.

24.5 2016 09:10

Øl er sannsynligvis en av de første alkoholholdige drikkene vi lagde. Det finnes bevis for at det ble brygget øl i gamle Mesopotamia og Egypt for mange tusen år siden.

Vi tenker kanskje på Tyskland eller Belgia når vi snakker om gamle øltradisjoner, men kineserne brygget øl flere tusen år før Jesus tuslet rundt i Jerusalem.

Nå har det blitt funnet et lite ølbryggeri i den nordlige Shanxi-regionen i Kina. Arkeologer har funnet flere forskjellige keramikk-kar med spor etter ølbrygging.

Forskerne har også analysert de flere tusen år gamle, gule og tørre ølrestene i karene. Dermed kan de se akkurat hva kineserne hadde i ølen sin i gamle dager.

Helt ølbryggingssett

Arkeologene har funnet flere groper som sannsynligvis ble brukt som kokesteder for ølbryggingen. De har også funnet store, åpne kokekar og forskjellige trakter som ble brukt i bryggingen.

De forskjellige karene ble brukt til forskjellige stadier i ølproduksjonen. De store karene ble brukt til koking av kornet, traktene ble brukt til filtrering, mens amforaer ble brukt til oppbevaring og fermentering.

Kokegropene ble brukt til å lage mesk i de store karene. Dette er en blanding av vann og korn som må varmes opp og holdes på stabile temperaturer for at stivelsen i kornet skal brytes ned til sukker.

Stivelsesrestene i bunn av kokekarene viste tydelige tegn på å ha blitt mesket.

Dette er en keramisk trakt som sannsynligvis ble brukt til filtrering av ølet. (Foto: Jiajing Wang)

Hva ble ølet laget av?

Korn, gjær, humle og vann er de vanligste ingrediensene i det vi kjenner som øl, og kineserne var ikke langt unna.

Forskerne fant at bryggerne brukte korn fra flere forskjellige planter. De fant byggkorn, kornplanten hirse og en tropisk plante som kalles Jobs tårer i ølmiksen. De har også brukt forskjellige knoller, en del av roten hos noen planter.

Forskerne har ikke funnet noe ferdigbrygget øl, men de konkluderer med at det er svært sannsynlig at de har funnet et lite ølbryggeri.

Men hvem var disse ølbryggerne?

Yangshao-folket levde langs den digre Guleleven for mellom 5000 og 8000 år siden, og forskerne mener dette ølbryggingssettet viser at de visste om mesking og temperaturkontrollen som må til for å brygge øl.

Dette er ikke det eldste øl-funnet i Kina. Et enkelt øl ble laget i Henan-regionen for hvert fall 9000 år siden, ifølge denne studien.

Det var ikke en øl som vi er vant til, men en gjæret blanding av ris, honning, frukt og vann.

Også i Skandinavia ble det brygget alkoholdrikker for lenge siden. En kraftig miks av blant annet honning, tranebær, einebær og kvae ble laget i nordvest-Danmark for 3000 år siden.

Wang mfl: Revealing a 5,000-y-old beer recipe in China. PNAS, mai 2016. DOI: 10.1073/pnas.1601465113. Sammendrag

Lærere og bibliotekarer må samarbeide om å skape leseglede, mener forskere.

Norsk forsker forklarer hvorfor Marine Le Pen har blitt så populær blant det franske folk.

– De trenger å vite at de fremdeles er elsket og regnet med, også slik de er nå, sier forsker.

Nasjonal kompetansetjeneste for kvinnehelse

Etter overgangsalderen lever kvinner som skiller seg et sunnere liv enn de som blir i ekteskapet sitt.

Kinas økonomiske vekst har utelukkende vært til fordel for Norge, hevder flere eksperter på området. Nå viser en ny studie at lavt utdannede arbeidere taper på handel med Kina.

En nesten tusen år gammel lekebåt dukket opp i en brønn under en arkeologisk utgravning ved Trondheim i fjor. Bli med på en tidsreise tilbake til vikingtiden.

Det var en fantastisk arkeologisk oppdagelse da de første dødehavsrullene dukket opp i 1947. Den foreløpig siste hulen med ruller ble funnet i 1956 – nå har en ny dukket opp.