Bildet viser en liten del av overflata på sola. Det er tatt med solteleskopet Inouye Solar Telescope.

Se verdens beste bilde av sola

Hver av boblene på bildet er like store som Frankrike.

Nå har vi fått de beste nærbildene av sola som noen gang er tatt. De er tatt med teleskop, som fanger opp og forstørrer ting i verdensrommet.

Bildet og filmen viser bare en bitte liten del av soloverflata. Likevel er «boblene» på bildet kjempestore i virkeligheten. Hver av dem er på størrelse med Frankrike!

«Boblene» du ser er faktisk en slags bobler i stoffet som sola er lagd av.

I den lyse midten av hver boble strømmer det opp ekstremt varmt stoff fra innsida av sola. Stoffet kjølner litt på overflata og glir ned igjen i kantene av bobla.

(Videoen er lag av National Solar Observatory (NSO), AURA, NSF)

På toppen av en vulkan

Forskerne har jobbet i mange år for å bygge det digre solteleskopet, på toppen av en 3000 meter høy vulkan på øya Maui på Hawaii.

Der er lufta tynn og klar, så det er mulig å ta ekstra skarpe bilder.

Men hva er egentlig vitsen med å ta slike nærbilder av sola?

Bildene kan hjelpe oss med å skjønne mer av hvordan sola virker. Det er nemlig mye vi ikke vet om stjerna vår. Vi skulle for eksempel gjerne visst mer om hvordan solstormer blir til.

Soltormer kan gi strømbrudd

Sola sender stadig ut et regn av ørsmå partikler i alle retninger. Og noen av dem treffer jorda.

Det går vanligvis fint, fordi magnetfeltet rundt jorda og atmosfæren vår fanger opp de fleste partiklene før de kommer ned til bakken. Det eneste vi merker av disse partiklene er nordlys.

Men av og til skjer det store utbrudd på sola. Da slynger den ut voldsomme stormer av partikler.

Når slike stormer treffer jorda, kan de skade strømledninger og det elektroniske utstyret vi har. I verste fall blir det strømbrudd i store områder. Og satellitter, mobiltelefoner og GPSer kan slutte å virke.

Siden vi er så avhengige av strøm og elektronikk, er det viktig å kunne forutsi når det kommer en skikkelig storm. Akkurat som vanlig værvarsel.

Bedre tid til å forberede oss

Observasjonene fra Inouye Solar Telescope kan avsløre mer om hva som lager utbruddene på sola. Slik kunnskap kan hjelpe oss å spå når neste solstorm kommer.

I dag oppdager vi stormene under en time før de treffer. I framtida håper forskerne det blir mulig å varsle to døgn på forhånd.

Da får vi bedre tid til å beskytte både satellitter og elektronikk på bakken, mener forskerne.

Informasjonen er hentet fra en pressemelding fra forskningsinstituttet National Solar Observatory i USA.