Her ser du halvparten av Europa. Den har røde striper i isen, som kanskje kommer fra spesielle kjemiske stoffer.

Er det vulkaner under isen på månen Europa?

Månen Europa går i bane rundt den store planeten Jupiter. Hva skjuler det seg under isen?

Jorden har en fast følgesvenn: Månen. Vi har bare en måne, mens andre planeter i solsystemet kan ha mange.

De aller største planetene i solsystemet vårt, som Jupiter og Saturn, har veldig mange måner. Jupiter har i hvert fall 79 måner som går i bane rundt den enorme planeten.

Noen av disse månene er bare små asteroider som har blitt fanget av tyngdekraften til de store planetene, mens andre er runde og store måner som ligner på små planeter.

Og noen av disse månene er veldig spennende for oss mennesker. Det er fordi det kan hende det finnes liv der.

Månen Europa går i bane rundt Jupiter, og er dekket av is. Den er litt mindre enn vår egen måne. Det spesielle med Europa er at det kan gjemme seg et helt hav under isen.

Forskere har lurt på dette i mange år. Det er ikke helt sikkert, men forskere har kanskje funnet spor etter vann som kommer ut av isen.

Europa ligger langt fra solen. Det er for kaldt det til at havet kan være flytende på overflaten.

Men inne i månen kan det fortsatt være varmt nok til at det kan være flytende vann under isen. Og liv som vi kjenner det på jorda liker flytende vann.

Det må også komme varme og energi fra et sted, og det kan være fra vulkaner.

Vulkaner under vann?

På jorden har det blitt funnet steder på havbunnen hvor næringsrikt varmt vann strømmer opp av naturlige piper. Vannet blir varmet opp av flytende stein fra jordens indre.

De finnes for eksempel under isen på Nordpolen.

Her lever det massevis av forskjellige typer liv. Fra bittesmå bakterier til lange skjeggormer. Disse dyrene får ikke energien sin fra sola, men fra jordens indre.

Dette er et eksempel på "pipe" hvor det strømmer ut varmt vann på havbunnen.

Kanskje det er noe lignende på Europa. Men da må det altså være vulkaner der, ifølge NASA.

Flere forskere har bygget opp en ny data-modell av hvordan Europa kan se ut på innsiden. De bruker modellen til å forutsi hvor det kanskje er vulkaner på havbunnen.

Europa er varm på innsiden fordi den trekkes og trykkes sammen av Jupiters kraftige tyngdekraft. Dette skaper varme inne i månen.

Romoppdrag til Europa

Forskerne tror det er vulkaner der inne, og de tror at det vil være mest vulkaner rundt polene. Dette er helt nord og helt sør under isen på Europa, ifølge NASA.

De foreslår også hva slags undersøkelser som forskere kan gjøre for å finne ut om det faktisk er vulkaner der. I 2024 skal NASA sende opp et romoppdrag til Europa.

Slik kan Europa Clipper se ut over Europa i 2030.

Det er ingen mennesker som skal reise dit, men en satellitt som skal gå rundt Europa. Den heter Europa Clipper, og skal lete etter spor av havet under isen.

Europa Clipper skal undersøke atmosfæren og hva som skjer under isen og lenger ned i innsiden av månen. Planen er altså at satellitten skal skytes opp i oktober 2024.

Men Jupiter og Europa er langt unna oss. Den vil ikke være framme før i 2030.

Marie Běhounková mfl: Tidally Induced Magmatic Pulses on the Oceanic Floor of Jupiter's Moon Europa. Geophysical Review Letters, 2021. DOI: 10.1029/2020GL090077 . Sammendrag