En enorm fiskeøgle er skylt i land på en strand. Kroppen ligner en hval, men øglen har en lang snute og munn med spisse tenner. Ved siden av går to mindre dinosaurer.
Ichthyotitan severnensis kan være 25 meter lang da den levde.

11-åring fant viktig fossil av gigantisk dyr

Dette er kanskje den største fiskeøglen som noen gang er funnet.

For lenge, lenge siden svømte en skapning rundt i havet, i områdene som i dag ligger i England.

Skapningen var en øgle, men den lignet kanskje mer på en delfin. Og den var helt utrolig diger. På størrelse med en blåhval – det aller største dyret vi vet om.

Men noe må ha skjedd med fiskeøglen. Den døde, og skjelettet ble til et fossil. Så gikk det 200 millioner år.

Lette på stranda

Det er nå vi kommer til 11-åringen. Nærmere bestemt ei jente ved navn Ruby Reynolds.

En maidag i 2020 var hun og faren Justin på stranda ved Blue Anchor i Somerset i England. De lette etter fossiler. Og akkurat denne dagen kom de over noe helt spesielt:

En del av et svært kjevebein.

Ruby og faren fant også flere deler av fossilet i nærheten. De skjønte at dette kunne være noe viktig.

Derfor kontaktet de en paleontolog – en fossilforsker – som heter Dean Lomax.

Han var i fyr og flamme. For Rubys fossil var ikke det første kjevebeinet som ble oppdaget i dette området av England.

Funnet fossil tidligere

Noen år tidligere ble det nemlig funnet biter fra et lignende kjevebein, som forskerne mente måtte komme fra en veldig stor fiskeøgle. Men disse bitene var mindre hele og i dårligere stand.

Den gangen hadde forskerne håpet på et nytt og bedre funn som kunne fortelle mer om hvilken skapning fossilet kom fra.

To fiskeøgler svømmer i en bukt. De ligner gigantiske delfiner med lang snute. I lufta rundt flyr mange fugler som ligner måker.
Kanskje så de gigantiske fiskeøglene slik ut?

Og nå hadde Ruby funnet akkurat det: et bedre bevart bein fra samme type dyr.

– Imponert

– Jeg var svært imponert over at Ruby og Justin korrekt identifiserte funnet som nok et enormt kjevebein fra en fiskeøgle, sier Lomax i en pressemelding.

Han spurte om Ruby og Justin ville være med i teamet som skulle undersøke det nye fossilet. Og de kastet seg med.

Sammen med flere forskere og familiemedlemmer dro de tilbake til stranden, og fant enda flere biter av fossilet. De passet sammen som puslespillbiter.

To busser lang

Nå kan forskerne si mer om den eldgamle fiskeøglen.

Fossilet er rundt 200 millioner år gammelt. Bare kjevebeinet er over to meter langt. Og forskerne tror hele fiskeøglen må ha målt mer enn 25 meter. Det er omtrent like langt som to busser etter hverandre.

Kjempeøglen har fått navnet Ichthyotitan severnensis.

Dette kan være den aller største fiskeøglen som noen gang er funnet, mener forskerne.

Men det er ikke helt sikkert. Foreløpig har vi bare kjevebeinet til dyret. Forskerne trenger mer av skjelettet for å kunne si akkurat hvor stor fiskeøglen var.

Forsker på 15 år

Med jenter som Ruby i nabolaget er det kanskje håp om flere funn.

– Det var så kult å oppdage en del av denne gigantiske fiskeøglen. Jeg er veldig stolt over å ha spilt en rolle i en vitenskapelig oppdagelse som dette, sier Ruby, som nå er blitt 15 år.

Navnet hennes står sammen med de andre forskernes, i en artikkel som beskriver fossilet. Artikkelen ble nylig publisert i et vitenskapelig tidsskrift.

– Hun er nå en publisert forsker som ikke bare fant, men også hjalp til med å navngi et gigantisk forhistorisk reptil, sier Lomax.

– Det er det nok ikke mange 15-åringer som kan si!