Du synes kanskje det virker rart at økonomer skal gjøre regnestykker med hamburgere, men det fungerer faktisk bra.

Big Mac-burgere kan fortelle økonomer mye

I 1986 kom noen i tidsskriftet The Economist opp med en morsom ide.

De ville bruke prisen på Big Mac-burgerne hos hamburgerkjeden McDonalds som en måte å sammenligne hva folk får for pengene sine i forskjellige land.

Dette kalte de for «burgernomics».

Hvor mye hamburgeren koster i hvert land, kan nemlig fortelle oss mer enn bare prisen på burgeren. Det kan også fortelle oss noe om hvordan folk har det i ulike land.

Billig fordi folk tjener mindre

Ung.forskning.no har snakket med Halvor Mehlum. Han er professor i økonomi ved Universitetet i Oslo.

– Folk har det ikke bedre i et land, bare fordi de får billige hamburgere, sier Mehlum.

– Si at det er halv pris for en Big Mac i et land, i forhold til hvor mye vi må betale i Norge. Da er det fordi ingrediensene som hamburgeren er laget av er billigere og fordi de som lager hamburgeren tjener mindre.

Mehlum forklarer at prisen på en Big Mac slik også kan si oss mye om hvordan folk har det i et land.

På ferie i Spania

Burgernomics forteller oss for eksempel at når vi nordmenn drar på ferie til Spania, så får vi mer for våre norske kroner enn det spanjolene får for sine euro når de kommer til Norge.

Ved å sammenligne priser i forskjellige land, så er det mulig å se forskjellen på verdien av penger.

Når økonomer gjør disse regnestykkene, så regner de først alle priser om til en felles valuta, for eksempel amerikanske dollar, og så sammenligner de prisene.

Da finner de ut at Big Mac er dyrest i Sveits og Norge – og billigst i Indonesia og Romania.

Ulik pris i 70 land

Du synes kanskje det virker rart at økonomer skal gjøre regnestykker med hamburgere. Men det fungerer faktisk bra som en målestokk.

McDonald’s selger nemlig Big Mac-hamburgeren i mer enn 70 land rundt om i verden, og den ser nesten helt lik ut samme hvor du drar.

Da ville det jo gitt mening at den kostet det samme overalt.

Men sånn er det altså ikke. Prisen kommer mye an på hvem som har laget den og hvor mye de tjener.

Å selge en hamburger er derfor veldig annerledes fra å selge for eksempel en iPhone.

Annerledes med iPhone

– Om du finner forskjeller i prisen på en iPhone i to land, så har det lite å gjøre med hva den er laget av og hvor mye de som jobber i Apples butikker tjener, sier Mehlum

De fleste av iPhonene vi kjøper i butikken er blitt laget i Kina. Derfor trenger ikke prisene å være ulike basert på hva de er laget av, siden de er laget på det samme stedet og av de samme materialene.

Siden utgiftene varierer så lite, så er det mer opp til Apple hvor mye de har lyst til å selge mobiltelefonene sine for.

Noen av verdens dyreste iPhoner finner du for eksempel i Brasil. Mehlum forklarer:

– Det er ikke dyrt med iPhone i Brasil fordi de som bor der har så mye penger.

– Det er heller fordi de fleste er så fattige at de ikke kjøper iPhone uansett.

– Samtidig så er rikingene i Brasil veldig rike. De kan kjøpe iPhonen samme hvor mye den koster.

Billigere hamburgere = billig på hotell

Hvor mye en Big Mac koster i et annet land, kan også ha mye å si for om vi har lyst til å dra på besøk til det landet.

– Det er ikke fordi vi spiser hamburgere hele dagen når vi drar på ferie.

– Men om Big Mac er billig, så vil også andre ting som hotell være billig i det landet.

– Å jobbe på en McDonald's-restaurant er tross alt ikke så forskjellig fra å jobbe på et hotell. Så hvis det er lav lønn på McDonalds, så er det nok lav lønn på hotellet også.

Kilder:

The Economist: «The Big Mac Index», juli 2022

Powered by Labrador CMS