Saken er produsert og finansiert av Universitetet i Oslo - Les mer
Oppdagelsesbildet av SN Refsdal. Det er oppdaget fire bilder av den samme supernovaen. Bildene blir kalt S1, S2, S3 og S4 (tre av dem kan sees her).

Supernova oppkalt etter nordmann

Nytt fra akademia:

Første linsete supernova heter SN Refsdal.

24.11 2014 14:43

Sjur Refsdal (1935–2009) forutsa bruken av et mye anvendt astronomisk fenomen for 50 år siden. Nå har den første supernovaen hvor man på grunn av dette fenomenet kan observere flere bilder av den samme stjernen, fått navnet hans.

En gravitasjonslinset supernova som nylig er oppdaget med romteleskopet Hubble, har blitt oppkalt etter den norske astronomen.

Refsdal er mest kjent for sitt banebrytende arbeid innen gravitasjonslinsing. Det er i år 50 år siden Refsdal var den første til å diskutere muligheten av å bruke en linset supernova til å måle universets alder.

Les mer om Refsdal og gravitasjonslinser hos Universitetet i Oslo.