Dette er Melkeveien i all sin prakt, slik vi ser den fra jorden. Er det noen der ute som prøver å få tak i oss? Dette er ESOs VLT-teleskop, og dette er bare et illustrasjonsbilde. Laserstrålen kommer fra teleskopet, bare så det er gjort klart.

(Illustrasjonsbilde: Y.Beletsky/ESO/CC BY 3.0)

Har vi virkelig plukket opp signaler fra romvesener?

Spør en forsker: Vi har tatt en nærmere kikk på forskningen bak en av oktobers rareste nyheter.

For en liten stund siden kom nyheten om at to canadiske forskere kanskje hadde funnet spor etter signaler fra ekte romvesener. Det er Ermanno Borra og Eric Trottier ved Universite Laval i Quebec som står bak de fantastiske påstandene.

Hvis dette er sant, er det en av de mest monumentale nyhetssakene i moderne tid.

Medier over hele verden publiserte saker om forskningsartikkelen, og den spredde seg på sosiale medier i lynfart.

Britiske The Sun klinte til med bilder av små, grå aliens, og vi i forskning.no publiserte en kort, ikke særlig utfyllende artikkel om den meget oppsiktsvekkende nyheten.

Spørsmålet er hva som egentlig ligger bak denne ekstraordinære påstanden. Vi har sett på forskningen og tatt en prat med Sven Wedemeyer, som er forsker ved institutt for teoretisk astrofysikk ved Universitetet i Oslo.

Kan det virkelig være sant?

I korte trekk, sannsynligvis ikke. Men vi kan ikke slå noe fast enda.

– Jeg er svært skeptisk, sier Wedemeyer til forskning.no etter å ha sett på forskningsartiklene. Han er ikke alene – både norske og internasjonale eksperter har vært raskt ute og lagt en demper på begeistringen.

Breakthrough Listen Initative var også raskt ute med en uttalelse. Dette er det største forskningsprogrammet i verden som tar sikte på å finne spor etter utenomjordiske sivilisasjoner.

Ikke overraskende skyter de også ned påstanden, og sier at det kreves mer forskning og observasjoner før Borra og Trottiers funn på noen som helst måte kan bekreftes.

Men hvorfor er det i det hele tatt grunn til å tenke at de har funnet romvesen-signaler?

Lasere fra det ytre rom

De canadiske forskerne har gått gjennom målinger fra flere millioner stjerner som er registrert i Sloan Digital Sky Survey-arkivet (SDSS). Disse målingene er gjort med et teleskop som står i New Mexico i USA.

SDSS-målingene gjør det mulig for forskerne å analysere sammensetningen av lyset fra massevis av stjerner som er langt, langt unna oss.

Og forskerne mener de har funnet et mulig, kunstig signal som er gjemt i lyset fra en håndfull stjerner – nærmere bestemt 234 stykker. Nesten alle disse stjernene tilhører spektralklassene F, G og K, noe som betyr at flere kan ligne mye på vår egen sol (som er en G2-stjerne).

Signalet består av pulserende lysglimt, ifølge forskerne.

– Frekvensen på lysglimtene er så regelmessig at de antar at signalet må være kunstig, og at det blir laget med kraftige lasere, sier Wedemeyer.

Hvis signalet faktisk er der, gjemt blant stjernelyset, produseres det kanskje av kraftige lasere langt, langt unna, ifølge forskerne.

Forskerne tar noen forbehold, og de slår ikke fast at romvesener er den eneste forklaringen på signalene, men i studien sin går de ganske langt i å antyde at romvesener står bak.

Bygger på tidligere teorier

Denne typen signaler har blitt teoretisert tidligere av Ermanno Borra, en av forfatterne bak den nye artikkelen. I 2012 publiserte han en artikkel i The Astronomical Journal som handlet om nettopp denne typen signaler.

Han understreker at det er meget spekulativt, men at det går an å se for seg en avansert sivilisasjon som prøver å få kontakt med andre avanserte sivilisasjoner.

Den beste strategien vil være å gjøre seg selv til kjenne med et signal som er så åpenbart kunstig at det ikke kan være naturlig, ifølge Borra. En av måtene kan nettopp være med et sånt type lyssignal, hevder han i denne artikkelen.

Et åpenbart problem er at en laser som kan sende signaler over ekstreme avstander må være ekstremt kraftig, men Borra mener at det kan la seg gjøre med teknologi som allerede finnes på jorden i dag.

Han mener vi må anta at potensielle intelligente sivilisasjoner der ute kan være mange tusen år foran oss i utviklingen.

Disse signalene blir sendt med lasere fra for eksempel planeter som går i bane rundt fjerne stjerner. Signalene vil blendes sammen med lyset fra stjernene, men signalene vil være mulige å oppdage med teleskoper og riktige analyseverktøy andre steder i universet.

– Dette er veldig spekulativt, men det er en teori. Man kan ikke motbevise at denne typen sivilisasjoner finnes der ute, sier Wedemeyer.

Svake signaler

Men selv om Trottier og Borra hevder at signalene kan komme fra andre sivilisasjoner der ute, er ikke nødvendigvis alle overbevist.

– Problemet er at de hopper litt for raskt til romvesen-forklaringen, sier Wedemeyer.

Wedemeyer og flere andre peker på at metodene forskerne har brukt for å vise de regelmessige signalene, kan inneholde potensielle feilkilder. Det kan for eksempel være små målefeil i selve detektorene i teleskopene, ifølge Breakthrough Listen.

– Det er både avanserte instrumenter og svake signaler, så det er ikke umulig at noe har gått galt i analysen, sier Wedemeyer.

– Samtidig kan selve analysemetoden også skape feilkilder.

Forskerne drøfter forskjellige forklaringer på signalet, blant annet naturlige kilder eller feil i analysen. De mener det er meget usannsynlig at det har skjedd noe metodefeil.

Av de forklaringene forskerne ser på i denne artikkelen, framstiller de det som at romvesener er den mest sannsynlige.

Men det kan selvsagt finnes andre, foreløpig ukjente forklaringer på fenomenet.

– Jeg får inntrykket at de gjerne ønsker at det skal være et signal fra romvesener. Hvis alt det tekniske er i orden, kan det være et annet naturlig fenomen som vi ikke vet hva er enda.

Pulsarer er et eksempel på et naturlig fenomen som sender ut regelmessige signaler.

Pulsarer er ekstremt massive, små stjerner som sender ut kraftig stråling. Samtidig roterer stjernen med en jevn rytme. Hver gang strålingskjeglen passerer over jorden, kan astronomer plukke opp et radiosignal.

Dermed oppfattes dette som regelmessige radiosignaler her på jorden. Den første pulsaren ble oppdaget i 1967, og vi kan høre radiosignalet fra denne stjernen med 1,33 sekunders intervaller, ifølge Wikipedia.

Denne pulsaren ble først kalt LGM-1, for Little Green Men-1, siden strålingen kom på med så klare intervaller.

Andre kilder?

Forskerne mangler også en hel grunnleggende bekreftelse: Det er foreløpig ingen andre som har undersøkt disse signalene. Derfor vet vi ikke om andre instrumenter, teleskoper og analyser vil finne de samme signalene.

Breakthrough Listen-prosjektet nevner dette som en viktig årsak til at vi ikke kan garantere at disse signalene finnes.

Borra og Trottier skriver også at det trengs mer forskning før romvesen-hypotesen kan videreutvikles, og de tar en del forbehold.

Likevel har saken fått veldig mye oppmerksomhet. Flere medier har pekt på artikkelens originale tittel, som kommer fram på artiklens arXiv.org-side: Signals probably from Extraterrestrial Intelligence. Analysis of 2.5 million SDSS spectra found signals predicted in a previous publication in only 234 stars overwhelmingly in the F2 to K1 spectral range.

Ermano F. Borra, Eric Trottier: Discovery of peculiar periodic spectral modulations in a small fraction of solar type stars. The Astronomical Society of the Pacific, 2016. Doi: 10.1088/1538-3873/128/969/114201. Sammendrag.

Ermanno F. Borra: SEARCHING FOR EXTRATERRESTRIAL INTELLIGENCE SIGNALS IN ASTRONOMICAL SPECTRA, INCLUDING EXISTING DATA. Astronomical Journal, 2012. Doi: 10.1088/0004-6256/144/6/181. Sammendrag.