Et sjeldent syn: 99 millioner år gammel vinge med både fjær, hud og skjelett. (Foto: Lida Xing mfl/Nature Communications. CC BY 4.0)

Eldgammel fugl fanget i rav

Første vinge funnet fra dinosaurenes tid.

99 millioner år gammel er fuglen som var så uheldig å sette fast vingen i kvae.

Kloremerker i den størknede ravklumpen tyder på at den kjempet for å komme løs, ifølge en internasjonal forskergruppe som har sett nærmere på funnet fra Myanmar.

Inne i noen få kubikkcentimeter med rav finner de fragmenter av to vinger. De tilhørte fugleunger, konkluderer de. Beina i vingene er mindre enn en kolibris, og ikke ferdig utviklet.

Ligner på dagens fjær

Vingen til den forhistoriske fugleungen er svært liten, mindre enn en kolibris. (Foto: Lida Xing mfl/Nature Communications)

Tidligere har forskere studert dinosaurfjær i rav, men det er første gang at de har funnet en vinge i samme slengen. Her er rester av både fjær, skjelett og hud.

Når noe blir foreviget i rav, bevares mange detaljer. Som fargene på fuglen, som var fra blek til mørkebrun.

Nyhetsavdelingen til tidsskriftet Nature presenterer på nettsidene sine en tegning av hvordan fuglen kan ha sett ut da den levde.

Plasseringen av fjærene tyder på at den allerede i perioden Kritt lignet en del på dagens fugler.

Skjønt den skiller seg ut på andre måter. Denne hadde både tenner og klør.

Døde ut med dinosaurene

I motsetning til et avtrykk i stein, gir dette fossilet et tredimensjonalt bilde av hvordan disse skapningene kan ha sett ut.

Fjærene til den unge fuglen er like utviklet som på en voksen fugl. Den var klar til å fly omtrent med det samme den ble klekket.

Etter å ha studert blant annet de ulike «fingrene» i vingen, regner forskerne med at fuglen er av typen Enantiornithes, eller «omvendte fugler» som navnet betyr på gammelgresk. Disse døde ut samtidig med dinosaurene for 66 millioner år siden.

Men det er vanskelig å sammenligne de to vingefragmentene fordi de er ufullstendige, og forskerne skriver at man bør være forsiktig med å trekke for bastante slutninger om anatomien.

Lida Xing mfl: Mummified precocial bird wings in mid-Cretaceous Burmese amber. Nature Communications 7, 28. juni 2016. DOI: 10.1038/ncomms12089