Saken er produsert og finansiert av NTNU - Les mer
Freia har fått hard medfart de siste ukene på grunn av sjokoladeprodusentens bruk av palmeolje i påskeeggene.

Tre ting du bør vite om palmeolje

Freias kampanje på sosiale medier ble oversvømt av palmjeoljekritikere. Men hvorfor bruker de egentlig palmeolje i sjokolade? 

26.3 2015 12:06

Freia lanserte etter nyttår kampanjen #detnære, der tanken var å knytte Freia Melkesjoklade til de nære øyeblikkene i livet. 

Men istedenfor å skrive koselige beskjeder om sjokolade til ettermiddagskaffen, har forbrukerne brukt anledningen til å kritisere Freias bruk av palmeolje. 

Hva er det som er så farlig med denne palmjeoljen egentlig? Og går det an å trene bort palmeoljen fra kroppen hvis du har spist mye av den? Vi har spurt Vibeke Videm som er professor ved Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer ved NTNU.

1. Hva skjer i kroppen når man spiser palmeolje? Hvorfor er palmeolje farlig?


– For helsen er det derfor et poeng å kutte ned på inntaket av mettet fett, og sjokolade med palmeolje er ikke så bra, sier professor Vibeke Videm.

– Palmeolje inneholder omtrent 50 prosent mettet fett. Det vil si like mye som i smør. Når vi spiser mettet fett, for eksempel fra palmeolje, øker innholdet av den ugunstige typen kolesterol i blodet vårt. Det fører til økt risiko for hjerte- og karsykdommer, som hjerteinfarkt og hjerneslag.

– Nordmenn spiser allerede mer mettet fett enn det ernæringsmyndighetene anbefaler, blant annet fordi inntaket av rødt kjøtt og fete meieriprodukter øker. For helsen er det derfor et poeng å kutte ned på inntaket av mettet fett, og sjokolade med palmeolje er ikke så bra.

– I matlagingen bør vi derfor bruke rapsolje, soyaolje eller olivenolje, som har langt gunstigere fettsammensetning enn smør eller palmeolje. 

 2. Hvis vi har spist mye palmeolje, er det mulig å trene det bort?

– Trening øker innholdet av den gunstige typen kolesterol i blodet, som bidrar til å redusere risikoen for hjerte- og karsykdom. Det er en av de mange grunnene til at det er bra å trene. Hvis høyt inntak av mettet fett fra palmeolje og andre matvarer over tid har ført til kolesterolavleiringer i blodårene, kan endringene i karveggene være permanente eller i alle fall svært vanskelige å redusere.

– Men trening kan bidra til at det dannes alternativ blodforsyning til hjertemuskelen slik at konsekvensene av karskaden i hjertet ikke blir like alvorlige. Og hvis du har gått opp i vekt på grunn av høyt fettinntak fra mye sjokolade med palmeolje, vil trening – sammen med redusert energiinntak – kunne hjelpe deg til å gå ned i vekt. Selv om ikke vekten reduseres så mye, har en sprek person mindre risiko for mange slags sykdommer enn en som er i dårlig form. Jeg vet ikke om noe annet du kan gjøre enn fysisk aktivitet som har så mange positive helseeffekter og så få bivirkninger.

 3. Hvorfor brukes palmeolje i matvarer som sjokolade?

– Mettet fett harskner ikke så lett som umettet fett. Dermed får sjokoladen lengre holdbarhet hvis man bruker palmeolje. Mettet fett er også fastere ved romtemperatur enn umettet fett, så man unngår at sjokoladen smelter hvis den ikke oppbevares i kjøleskap.

– Det er ikke så lett å finne alternativer med de samme egenskapene. En mulighet er delvis herdet vegetabilsk fett. Det vil si planteoljer som er behandlet slik at den kjemiske strukturen endres og bruksegenskapene ligner på mettet fett. Ulempen er at det herdede fettet inneholder transfett, som gir mye større risiko for hjerte- og karsykdom enn mettet fett.

– Norge har derfor innført strengere regler for bruk av industrielt fremstilt transfett, som nå bare er tillatt i mindre mengder i importerte matvarer. Litt transfett finnes også naturlig i melkeprodukter og kjøtt fra sau og storfe.

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.

Annonse