Saken er produsert og finansiert av NIFES - Les mer

Blir fetere av plantefett

For mye omega-6 i kosten kan gjøre at vi spiser mer og legger på oss.
9.3 2012 05:00


(Foto: iStockphoto)

Det ser ut til å være en nær sammenheng mellom omega-6 i kosten og utvikling av overvekt og fedme, ifølge en ny studie.

Omega-6 er fett som blant annet finnes i en del planteoljer og ferdigmat. Nye resultater fra en dyremodell viser at et høyt inntak av omega-6 gir en overproduksjon av signalstoffer som stimulerer appetitten, slik at dyrene spiser mer og legger på seg mer.

–Vi spiser stadig mindre fett samtidig som vi blir fetere. Hvilken type fett man spiser ser dermed ut til å bety mer for utvikling av overvekt og fedme enn hvor mye fett man spiser, sier Anita Røyneberg Alvheim, forsker ved NIFES.

Grunnlag for å undersøke

I løpet av de siste tiårene er forbruket av matolje i Norge doblet, mens det totale fettforbruket har gått ned. Samtidig har tallet på overvektige gått drastisk opp.

– Basert på våre resultater kan det være grunnlag for å undersøke om den økte bruken av matoljer med mye omega-6, spesielt soyaolje, maisolje og solsikkeolje, kan være en medvirkende årsak til utviklingen av overvekt og fedme i Norge, sier Alvheim.

I forskningsarbeidet, som er et samarbeidsprosjekt med forskere i USA, har hun gjennom forsøk på mus undersøkt hvordan ulikt inntak av flerumettet fett påvirker appetitt og fettlagring.

I forsøk ble to grupper mus gitt ulike mengder linolsyre, en flerumettet omega-6 fettsyre som man finner mye av i soyaolje, maisolje og solsikkeolje. En tredje gruppe fikk en diett med høyt innhold av omega-6, men i tillegg en viss andel marint omega-3.

Resultatene viste at gruppen som hadde det høyeste innholdet av omega-6 i maten spiste mer og ble langt fetere enn gruppen som gikk på en diett med lite omega-6.

Den fedmefremmende effekten av omega-6 ble redusert når maten ble tilsatt marint omega-3.

I et parallelt forsøk fant forskerne at mus som fikk et høyt innhold av omega-6, tilsvarende dagens anbefalinger, la på seg langt mer enn mus som fikk mat med lavt innhold av omega-6, uavhengig av matinntaket.

Hindrer omega-3

I kroppen omdannes omega-6 til såkalte endokannabinoider, signalstoffer som blant annet regulerer appetitt, sultfølelse og energi- og fettlagring.

Når kroppen produserer mer av disse signalstoffene enn vi trenger, slås ikke sultfølelsen av slik den skal. Dermed spiser vi mer enn vi trenger. I tillegg lagres mer av maten vi spiser som fett.

Omega-6 konkurrerer med omega-3 om plass i kroppens celler. Et høyt inntak av omega-6 erstatter omega-3 i cellene. Det kan påvirke en rekke sykdommer, blant annet hjerte- og karsykdommer hvor omega-3 er vist å ha en forebyggende effekt, mens omega-6 kan ha en motsatt effekt.

– Kroppen trenger både omega-6 og omega-3. Problemet oppstår når det blir en ubalanse som følge av et for høyt inntak av omega-6 i forhold til omega-3, understreker Alvheim.

Endringer i landbruk og akvakultur har ført til mer bruk av råvarer som inneholder omega-6. Det gjør at innholdet av omega-6 i blant annet kjøtt, egg, melkeprodukter og fisk har økt mens omega-3 har gått ned.

Vi spiser langt mer kjøtt enn før, mens sjømatinntaket, hovedkilden til omega-3 ikke øker. Dermed forsterkes ubalansen mellom omega-6 og omega-3.

En bedre balanse mellom inntaket av omega-6 og omega-3 kan, i følge doktoravhandlingen, være en av nøklene til å redusere og forebygge fedme og relaterte tilstander som diabetes type 2 og hjerte-karsykdommer.

Nå gjenstår humane forsøk som kan bekrefte resultatene.

Referanse:

Alvheim m.fl.: Dietary linoleic acid elevates endogenous 2-AG and anandamide and induces obesity, Obesity, Published online 15 February 2012, doi:10.1038/oby.2012.38.

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.

Annonse

Omega-3 og omega-6

Det finnes to fettsyrer kroppen ikke kan produsere selv. En omega -3 fettsyre og en omega-6 fettsyre og de må derfor tilføres fra maten.

Noen planteoljer inneholder spesielt mye omega-6, blant annet soya- mais- og solsikkeolje.

Kostholdet i den vestlige verden har hatt et stadig økende innslag av omega-6. Dette har trolig bidratt til en ubalanse mellom omega-6 og omega-3.