Britiske forskere har funnet ut at høyt C-vitamin-inntak i maten beskytter mot å utvikle tåkesyn etter hvert som vi blir eldre. Men kosttilskudd ga ingen slik effekt. (Foto: American Academy of Ophthalmology)

Kan appelsiner forhindre grå stær?

Den ultimate turfrukten er ikke bare god og full av C-vitamin. Kanskje kan den også bidra til å forhindre øyesykdommen grå stær.

Øyesykdommen grå stær gjør at du begynner å se uklart, som om du ser alt gjennom bunnen av en brusflaske. Den er vanlig blant eldre.

Et kosthold som er rikt på vitamin C kan redusere risikoen for å få grå stær, tyder en ny britisk studie på.

– Vi kan ikke unngå at vi får grå stær, men vi kan forsinke utviklingen og unngå at den blir verre ved å spise mat med mye C-vitamin, sier professor Christopher Hammond i øyesykdommer ved Kings`s College i London i en pressemelding.

Studien er den første som viser at kosthold og livsstil kan bety mer enn genetikk i utviklingen og graden av grå stær, ifølge pressemeldingen fra King`s College i London.

Grå stær oppstår naturlig med alderen og skygger til øyelinsen, slik at den blir mindre gjennomsiktig og mer tåkete. Som et glass vann som du heller noen dråper melk i.

Sykdommen kan behandles med kirurgi ved at man skifter ut linsen. Men den er fortsatt den største årsaken til at folk blir blinde på verdensbasis.

Sjekket kostholdet til tusen tvillinger

Forskergruppen undersøkte data fra mer enn tusen par kvinnelige tvillinger fra Storbritannia over en tiårsperiode.

Deltakerne, som var i 60-årsalderen, oppga hva de spiste og hvilke kosttilskudd de tok. Dermed kunne forskerne spore inntaket deres av C-vitamin og andre næringsstoffer.

Forskerne visste ikke på forhånd hva som eventuelt kunne redusere grå stær, så de sjekket også hvor mye A, B og D-vitamin tvillingene fikk i seg.

Målte linsen etter ti år

Så målte forskerne kvinnenes øyelinser ved å ta digitale bilder. Etter ti år fulgte de opp 324 av tvillingparene, og målte hvor grumsete og uklar linsene var blitt i mellomtiden.

Ved den første målingen hadde kvinner med kosthold som var rikt på C-vitamin, 20 prosent lavere risiko for grå stær.

Etter ti år fant forskerne at risikoen var 33 prosent lavere i den samme gruppen.

Mat beskytter, ikke kosttilskudd

Hvordan C-vitamin hindrer grå stær har ikke forskerne funnet ut av, men de tror det kan skyldes at vitaminet også er en antioksidant.

Væsken på innsiden av øyet har normalt høyt innhold av vitamin C, som motvirker prosessen som fører til tåkete linse. Mer C-vitamin i kostholdet kan dermed øke C-vitamin-mengden i øyevæsken rundt linsen, og beskytte mer.

Forskerne fant bare redusert risiko for sykdom hos dem som hadde fått i seg C-vitamin gjennom maten. De fant ikke samme effekt fra vitamin-tilskudd.

Miljø teller 65 prosent

Gener utgjorde 35 prosent av forskjellen i utviklingen av grå stær, regnet forskerne seg frem til. Miljøfaktorer fra kosthold telte hele 65 prosent.

– Denne studien tyder på at genetiske faktorer teller mindre for utviklingen av grå stær enn vi tidligere har trodd, opplyser professor Christopher Hammond.

Han og de andre forskerne har noen innvendinger mot sin egen studie. En svakhet er at de ikke har hatt med menn i studien og at de kvinnelige deltakerne stort sett er av britisk avstamning. I tillegg er damene eldre – i gjennomsnitt mellom 60 og 70 år. Derfor er det ikke sikkert at resultatene gjelder for alle mennesker, ifølge en nyhetsartikkel om funnene, på King’s College Londons nettsider.

Dessuten kan ikke forskerne være helt sikre på hvor mye andre faktorer ved et sunt kosthold kan ha betydd for damenes grå stær-risiko.

Hammond mf:, Genetic and Dietary Factors Influencing the Progression of Nuclear Cataract,  Ophthalmology, Mars 2016, DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.ophtha.2016.01.036.