Saken er produsert og finansiert av Norsk institutt for skog og landskap - Les mer

Ukens fugl: Nattravn

Bakgrunn:Nattravnen er nattaktiv og spesialist på å fange store insekter når den flyr med gapet oppe.
24.8 2013 05:00

Nattravnen er nattaktiv og med sitt åpne nebb fanger den insektene i flukt.

Ei natt i juni var jeg turleder for en nattsangertur med Norsk ornitologisk forening.

En av artene vi hadde lyst til å høre var nattravn, og da snakker jeg ikke om de som går rundt og passer på ungdommene i helgene.

Fuglen nattravn (Caprimulgus europaeus) liker seg i områder med åpen furuskog med lyng og en del fjell i dagen. Slike biotoper har vi blant annet i Ski kommune.

Dette var på en plass jeg hadde vært før og både sett og hørt arten, ja jeg har faktisk både bilde og lydopptak derfra, så det burte være en ganske sikker plass og riktig tid.

Vi kom dit rundt midnatt og det varte ikke lenge før nattravnen satte i gang med sin karakteristiske sang (hør på lydfila). Flere av de som var med på turen hadde aldri opplevd dette, så det var moro.

Nattravn er en spesiell fugl. I form kan den minne om en mellomting mellom gjøk og falk, med sine lange smale vinger og lange stjert.

Nebbet er veldig lite, men det har et enormt gap og i «nebbvikene» har nattravnen noen børsteliknende utvekster som gjør at den enda mer effektivt kan fange insekter.

Nattravnen er nemlig en spesialist på å fange store insekter når den flyr om natta med gapet oppe.

På dagen hviler nattravnen ut etter nattens fangst, på bakken godt kamuflert, eller oppe i et furutre.

Nattravn er en relativt sjelden fugl i Norge, med utbredelse kun i de sørøstligste delene av landet, først og fremst på østsiden av Oslofjorden og mot svenskegrensa.

Den er som sagt nattaktiv, og om dagen sitter den stort sett i ro på en kvist eller på bakken. Nattravnen har en svært god kamuflasjefarge og den er derfor vanskelige å oppdage.

Nattravnens lyd er spesiell og den har et særegent fluktspill ved at den slår vingene mot hverandre over hodet slik at vi får en slags klaskeliknende lyd (hør på lydfil nedenfor).

Nattravnene tilhører en egen familie, nattravnfamilien som består av 91 arter. 58 av disse artene tilhører slekten Caprimulgus som vår nattravn også tilhører.

De finnes på alle kontinenter men mangler i nordlige områder. Av utseende er de også veldig like men uten den store fargeprakten.

Artikkelserie: Ukens fugl

Norge har et rikt fugleliv. Noen fugler bor her hele året, andre tilbringer varmere måneder her, mens andre igjen bare stikker innom mer sporadisk.

481 fuglearter er observert her i landet, men bare 253 har slått seg til med bolig og barn.

Vi har bedt Hans Petter Kristoffersen, fugleentusiast og fuglefotograf, om å gi oss en ukentlig dose fuglekunnskap.