Saken er produsert og finansiert av Handelshøyskolen BI - Les mer

Kunsten å ta imot nyansatte

Det er ikke nok å rekruttere de skarpeste hodene. Den virkelige store prøven starter når den nye rekrutten har sin første arbeidsdag, hevder BI-forsker Cathrine Filstad.
15.12 2009 05:00


(Illustrasjonsfoto: www.colorbox.no)

Gjennom de siste årene har både private og offentlige virksomheter lagt ned stor innsats i å fremstå som attraktive arbeidsgivere for de beste hodene.

Der konsulentselskaper og næringslivet gikk foran, har også statlige virksomheter kommet sterkt på banen.

Flere statlige virksomheter har lykkes med å fremstå som attraktive arbeidsgivere for nyutdannede kandidater.

- Fokuset er stort, også i det offentlige, på arbeidet med å tiltrekke seg de beste kandidatene, konstaterer førsteamanuensis Cathrine Filstad ved Institutt for ledelse og organisasjon ved Handelshøyskolen BI.

Men det er ikke nok å lokke til seg flinke nye medarbeidere.

- Det virkelig store slaget står når den nye medarbeideren kommer inn dørstokken, hevder Filstad.

Store forventninger

De nyansatte stiller med store forventninger til sin nye arbeidsgiver. Og forventningene er jo ikke blitt noe lavere gjennom en rekrutteringsprosess der organisasjonen har jobbet hardt med å fremstå som attraktiv.

Filstad har gjennom flere år gjennomført intervjuer med nyansatte, og trekker frem seks sentrale kjennetegn som preger forventningene til arbeidsgiveren:

  1. De har forventninger om det gode arbeidsliv
  2. De er opptatt av karrieremål og kunnskapsutvikling
  3. De ønsker seg ledere som veileder og tilrettelegger for karrieretvikling
  4. De vil ha eget ansvar
  5. De forventer seg en attraktiv arbeidsplass
  6. De representerer en ny generasjon ansatte (Generasjon Y), som ikke så lett glir inn i tradisjonelle roller.

Det er verdt å merke seg at lønn ikke lenger nevnes blant de meste sentrale forventningene til de nyansatte.

Skape gode læringsarenaer


Cathrine Filstad.

Ifølge Filstad tar det i gjennomsnitt ett år å etablere seg på en ny arbeidsplass. Allerede fra første dag må organisasjonen opp til eksamen hos den nye medarbeideren.

Er det samsvar mellom liv og lære? Lever virksomheten opp til sine løfter om å være en attraktiv arbeidsgiver? Klarer organisasjonen å leve opp til forventningene fra de nye medarbeiderne?

- De viktigste kunnskapskildene for den nyansatte er kollegene hun (eller han) møter på arbeidsplassen, hevder Filstad.

Skal en organisasjon være en attraktiv arbeidsgiver i praksis, handler det også om hvordan medarbeiderne tar i mot nye kolleger.

BI-forskeren har gjennom sine studier identifisert tre sentrale læringsarenaer for nyansatte:

  1. Praktisere sammen med kollegaer
  2. Kommunikasjon og observasjon av kollegaer
  3. Løse arbeidsoppgaver individuelt

- De viktigste læringsarenaene er ofte uformelle, sier organisasjonsforskeren.

Cathrine Filstad har utarbeidet en sjekkliste i 11 punkter for å utvikle et program for å ta i mot nye medarbeidere:

  1. Hva blir viktige suksessfaktorer?
  2. Hva blir forventningene?
  3. Hvem bør og må ha ansvaret?
  4. Hva blir tidsperspektivet?
  5. Hva kan tilrettelegges for?
  6. Hva med individuelle forskjeller?
  7. Infrastruktur og organisering
  8. Faddere, mentorer, coach
  9. Prosjekter og team
  10. Tilgang til kollegaer
  11. Uformell læring

Her finnes det ikke noen standardoppskrift som passer alle organisasjoner, dette må skreddersys og tilpasses den enkete organisasjon.

Å ta imot nye kolleger handler ikke bare om en rask og effektiv kunnskapsoverføring til de nyansatte.

- Gjennom uformelle læringsarenaer, vil de nyansatte kunne spille inn sine friske ideer og tanker og få brynt seg mot tidligere praksis og erfaringer, fremholder Filstad.

Referanse:

Artikkelen er basert på Cathrine Filstads foredrag “Hvordan tiltrekke, utvikle og beholde medarbeidere? Å skape gode læringsarenaer for opplæring, kunnskapsdeling og integrering av nyansatte” fra Partnerforums HR-nettverk 10. desember 2009.

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.

Annonse