Saken er produsert og finansiert av Norges idrettshøgskole - Les mer

Trening gir eldre økt velvære

Fire til åtte uker med et treningsprogram med moderat intensitet gir mer velvære for eldre mennesker.
20.6 2013 05:00


En motiverende og dyktig instruktør er viktig både for å trene riktig og for å få god effekt av treningen.

Dyktige instruktører med gode sosiale ferdigheter er avgjørende for at treningen skal ha effekt på opplevelsen av velvære.

Personer som føler seg presset til å trene opplever ikke samme grad av psykologisk velvære under trening, som de som er drevet av egen motivasjon.

Det viser en doktorgradsstudie fra Norges idrettshøgskole som har sammenlignet effekten av tre forskjellige typer trening på velvære blant eldre.

Utholdenhetstrening mest gunstig


Styrketrening kan gjøres enkelt og funksjonelt.

– Utholdenhetstrening ser ut til påvirke velvære positivt, og i noe større grad enn funksjonell styrketrening og tradisjonell styrketrening, konkluderer stipendiat Paul André Solberg.

Effektene var størst på kort sikt og alle treningsformene gav klare positive effekter.

– Kun i utholdenhetsgruppen observerte vi imidlertid gunstige effekter umiddelbart etter den 13 uker lange treningsperioden, samt ett år senere.

– Den positive effekten av utholdenhetstreningen er gledelig med tanke på at de aller fleste eldre som er fysisk aktive bedriver denne treningsformen, konstaterer Solberg.

Deltakerne i studien besvarte et spørreskjema for å måle velvære og livskvalitet.

Egen motivasjon og mestring er positivt

Flere faktorer viste seg å føre til økt velvære som følge av trening. Oppfatning av instruktøren som støttende, mestringsfølelse og egen, indre motivasjon for å trene har betydning.

Motivasjon som var preget av å være mer ytre kontrollert, for eksempel press og skyldfølelse, ga negativ innvirkning på velvære.

– Effekten treningen hadde på den fysiske formen hadde ingen eller svært liten betydning for velvære. Om treningen medførte økt sosial inkludering med andre deltakere eller hvorvidt de opplevde en økt følelse av selvbestemmelse hadde liten betydning, forteller Solberg.

– Det at de eldre føler de mestrer og får til alle øvelser ser ut til å ha stor betydning for velvære. Dersom selve treningsøvelsene gir liten informasjon om mestring og framgang, som for eksempel økt styrke, er det viktig at instruktøren gir slik tilbakemelding.

Seniorløftet


Paul Andre Solberg.

Som ledd i prosjektet «Senior-løftet» har doktorgradsstipendiat Paul André Solberg gjennomført ulike studier der deltakere over 70 år har gjennomført tre forskjellige typer trening.

Hensikten var å undersøke mulige forskjeller i effekt av type trening på deltakernes psykologiske velvære. I tillegg ble en rekke psykologiske faktorer med mulig betydning for effekten av trening på velvære studert.

138 eldre over ble fordelt på fire grupper: Styrketrening med vekter, funksjonell styrketrening (enkel sirkeltrening i sal), utholdenhetstrening (turer utendørs, stavgang utendørs, aerobic) og en passiv kontrollgruppe.

Deltakerne trente tre ganger per uke i 13 uker og ble målt før, underveis, etter treningen og ett år etter at de var ferdige.

Hva skal til for å få eldre i fysisk form?

– Alle eldre som har brukbar helse kan ha stort utbytte av trening – både i form av bedret fysisk form og ved økt velvære, sier Solberg.

– Spørsmålet er hva du ønsker og hva som er viktigst for hver enkelt. Er det å øke muskelstyrke eller å trene for å føle deg bra og ha en buffer mot negative psykologiske effekter?

Solbergs anbefaling nummer én er å komme seg ut.

– Kom deg ut i frisk luft flere ganger i uka, gjerne sammen med andre. Hvis du ønsker å vedlikeholde eller øke muskelstyrke, fungerer det utmerket med funksjonell styrketrening. Gjør det enkelt, en kan godt trene styrke uten å være i et styrkerom med vekter og apparater.


Ingenting er som å komme seg ut på tur!

Mange eldre synes det er dyrt å bli medlem av et treningssenter og opplever at de ikke passer inn. For å få flere eldre i aktivitet, er det helt avgjørende å tilrettelegge treningen for dem.

– De må ha et tilgjengelig sted å trene og dyktige treningsveiledere er avgjørende. En kvalifisert treningsveileder som styrer treningen, forklarer og veileder øvelser og motiverer deltakerne er en suksessfaktor, sier Solberg.

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.

Annonse

Disputas

Paul André Solberg vil onsdag 26. juni 2013 forsvare sin avhandling: Exercise and well-being among older adults – A self-determination perspective for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Seksjon for coaching og psykologi, Norges idrettshøgskole.

Saker fra våre eiere

Oslo universitetssykehus

Forskere ved Oslo Universitetssykehus vil automatisere jobben som gjøres av legespesialister i dag. – Flere pasienter vil få mer treffsikker behandling, mener prosjektleder Håvard E. Danielsen.

SINTEF

Renere vedfyring kutter helsekostnader og gir miljøgevinst, ifølge ny rapport.

Nordlandsforskning

Unge lovbrytere risikerer å vente i over ett år før oppfølgingen av dem starter.

Saker fra våre eiere

Universitetet i Stavanger

Frykt for ryktespredning hindrer mange unge i å søke hjelp for mentale problemer.

NIBIO

De er knøttsmå og blir ofte uglesett, men ikke alle er farlige for miljøet.

Havforskningsinstituttet

Det er konklusjonen etter at forskarar har gått gjennom all tilgjengeleg kunnskap om temaet.

Forskeren forteller:

Når ungdom presses til å drive med idrett, og voksne bestemmer hvordan de skal gjør det, da blir idrettsungdom lei. Men du kan unngå at barna dine mistrives, blir stresset og presterer dårlig på sikt.

Dinosaurenes historie må skrives om, sier britiske forskere etter en ny enorm analyse. Det vil uten tvil ryste fagfolk verden over, men hvis forskerne har rett, løser de flere uløste gåter.