Nærbilde av 2.7 milliarder år gammel jordskorpe ved Nunavik i Canada. Denne steinen ble i sin tid lagd av enda eldre stein - 4.2 milliarder år gammel jordskorpe.

Dette fjellet er lagd av stein fra tidenes morgen

Forskere mener de har funnet spor av jordskorpe som ble dannet da jorda var nyfødt.

21.3 2017 04:00

For rundt fire og en halv milliarder år siden ble jorda skapt, av en gigantisk sky av støv og skrot.

En gang i planetens første barndom, innen bare noen hundre millioner år, formet det seg en fast jordskorpe oppå lavahavet som var der i begynnelsen.

Men hvordan var den første steinen? Lignet den på stein som finnes i dag?

Saken er at vi vet svært lite om jordas første overflate, fordi det knapt finnes filla igjen av den.

Platetektonikken har nemlig sørget for at den gamle jordskorpa i løpet av tidene ble trukket ned i dypet og smeltet om. Det eneste som ser ut til å ha overlevd fra de virkelig tidlige tidene er enkelte ørsmå krystaller som kalles zirkoner.

Men nå mener altså forskerne Jonathan O’Neil og Richard Carlson at de har funnet større rester av hele 4,2 milliarder år gammel stein.

Stein av stein

Det er kjent at fjellet i dette området er svært gammelt. Men nå mener altså de to forskerne at steinen er lagd av enda eldre jordskorpe fra planetens tidligste barndom. (Foto: Jonathan O’Neil])

Forskerne visste at fjellet i området ved Hudson Bay i Canada i utgangspunktet var svært gammelt – rundt 2,7 milliarder år.

Men steinen som finnes der er av en type som blir skapt ved resirkulering av annen stein. Det må altså ha vært noe der før. Og da var altså spørsmålet: Kan vi finne spor av den gamle steinen i den nyere – og i så fall – hvor gammel er egentlig den gamle?

Kort fortalt er svarene altså «ja», og «minst 4,2 milliarder år», skriver O’Neil og Carlson i siste nummer av Science.

De to forskerne mener dette viser at ikke all stein fra tidenes morgen er gått tapt i platetektonikken.

Og det betyr igjen at forskere kan finne ut mer om den aller første jordskorpa, ved å studere steinen den etter hvert ble omdannet til.

Jonathan O’Neil & Richard W. Carlson, Building Archean cratons from Hadean mafic crust, Science, mars 2017. Sammendrag.

Jordskjelv rammer brått og brutalt, men går som regel fort over. Ettervirkningene i bergartene rundt kan studeres flere hundre millioner år senere.

Forskere har mange metoder for å visualisere det de driver med. Wellcome image awards viser frem noe av det ypperste.