Saken er produsert og finansiert av Høgskolen i Oslo og Akershus - Les mer
I denne episoden av Viten + snakkis er temaet matematikkens status i samfunnet, matte i skolen og ikke minst matematikk i hverdagen.

– Matematikk er mye mer enn bare å regne

Det at norske elever må bli flinkere i matte har vært i fokus i nesten tretti år. Men hvorfor er vi ikke opptatt av at de skal like det, spør lærere i denne podcasten.

14.1 2017 04:00

Hør Helga Kufaas Tellefsen og Bjørn Smestad snakke om hvorfor noen hater matte og hva det er som er så fascinerende med dette fagfeltet. De er begge høgskolelektorer ved HiOA og sammen er de veldig opptatt av det kreative i matematikken.

– Foreldre sier alt for ofte til barna sine: «Jenta mi, jeg skjønner godt at du strever med matematikk. Det har jeg også gjort». Jeg tror vi må bort fra den holdningen der. Vi må gjøre noe med holdningen ute i samfunnet også, sier Tellefsen. Hun underviser både fremtidige og erfarne lærere i matematikk.

Om Viten og Snakkis

Podcasten Viten og Snakkis blir produsert av avdeling for samfunnskontakt og kommunikasjon ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Her på HiOA har vi jo forskere, fagfolk og eksperter på det meste, de representerer et bredt fagfelt, og i denne podcasten skal vi få forskernes blikk på hva som skjer rundt oss.

Følg også med på http://vitenogpraksis.no/