Saken er produsert og finansiert av Universitetet i Stavanger - Les mer

Luke 5: Lager strøm med poteter

Julekalender:

Har du gått tom for strøm? Ta en potet.

5.12 2016 09:32

Til dagens eksperiment trenger du:

• 4-5 poteter
  • Sinkspiker
  • Kobberspiker
  • Ledninger
  • Led-lyspære
  • Voltmeter eller multimeter

Dette skjer:

Polene på batteriet er to forskjellige metaller stukket ned i samme ledende væske, i vårt tilfelle, poteter. Når metallet stikkes ned i poteten, oppløses noe av metallet. Det avgis positive metallioner, til væsken, mens ledningselektronene forblir i metallbiten.

Det er elektrostatiske krefter, altså binding, mellom vannmolekylenes negative side og de positive metallionene som trekker ionene over i væsken. Væsken blir positiv, og metallbiten negativ.

De ulike metallene oppløses ikke like lett. Sink (Zn) avgir lettere elektroner enn kobber (Cu). Væsken inni poteten er en ledende forbindelse mellom metall-bitene. Den indre forskjellen mellom polene vil derfor utliknes. Dette er altså et batteri der sink er negativ pol, og kobber er positiv pol.

Forskjellen mellom polene målte vi til 0,9v når batteriet ikke leverer strøm. Vi måtte seriekoble fire batterier for at lysdioden skulle lyse.

Prøv også å bruke frukter som appelsiner, epler eller sitroner som batterier. Det fungerer like godt.

Er du usikker på hvorfor du er så tørr i munnen? Nå har forskere funnet en metode som gjør det enklere å diagnostisere Sjögrens syndrom.

For første gang vet vi hva slags landskap vi har i Norge. Det håper forskere at skal sette en stopper for kranglingen om hva som er et spesielt landskap. Men Naturvernforbundet varsler fortsatt kamp.

Bøndene trenger ikke lenger å skille klinten fra hveten. For det vakre ugresset er nesten utryddet.