Saken er produsert og finansiert av Universitetet i Stavanger - Les mer

Luke 10: Slik lager du stjerneskudd hjemme

Julekalender:

Ikke alle stjerneskudd er laget i Kina.

10.12 2016 04:00

Til dagens eksperiment trenger du:

• 10 gram svovelpulver
  • 50 gram kaliumnitrat,
  • 15 gram karbonstøv
  • 20 gram jernstøv
  • noen få gram aluminiumstøv
  • litt rødt fosfor
  • Ståltrådbiter på cirka 20 - 25 centimter
  • Gummi arabicum (bindemiddel)

Vær forsiktig under dette forsøket!

Dette skjer:

I en skål løste vi opp litt gummi arabicum i vann, dette fungerer som bindemiddel. Dette rørte vi ut i pulverblandingen. Med hansker prøvde vi å forme blandingen som avlange små pølser, for deretter å tre dem på ståltrådene.

Du får et finere resultat dersom du lager en tynnere blanding og har den i et tynt rør, for så å dyppe ståltrådene oppi blandingen.

Vent litt mellom hver gang du dypper, slik at løsningen størkner litt. Nærmest som du lager stearinlys ved å dyppe veken oppi flytende stearin.

Deretter må stjerneskuddene tørke noen dager. Når du tenner dem, får du et stilig lys. Men stjerneskuddene ryker en del, så de må tennes ute!

Er du usikker på hvorfor du er så tørr i munnen? Nå har forskere funnet en metode som gjør det enklere å diagnostisere Sjögrens syndrom.

For første gang vet vi hva slags landskap vi har i Norge. Det håper forskere at skal sette en stopper for kranglingen om hva som er et spesielt landskap. Men Naturvernforbundet varsler fortsatt kamp.

Bøndene trenger ikke lenger å skille klinten fra hveten. For det vakre ugresset er nesten utryddet.