Saken er produsert og finansiert av Universitetet i Stavanger - Les mer

Luke 10: Slik lager du stjerneskudd hjemme

Julekalender:

Ikke alle stjerneskudd er laget i Kina.

10.12 2016 04:00

Til dagens eksperiment trenger du:

• 10 gram svovelpulver
  • 50 gram kaliumnitrat,
  • 15 gram karbonstøv
  • 20 gram jernstøv
  • noen få gram aluminiumstøv
  • litt rødt fosfor
  • Ståltrådbiter på cirka 20 - 25 centimter
  • Gummi arabicum (bindemiddel)

Vær forsiktig under dette forsøket!

Dette skjer:

I en skål løste vi opp litt gummi arabicum i vann, dette fungerer som bindemiddel. Dette rørte vi ut i pulverblandingen. Med hansker prøvde vi å forme blandingen som avlange små pølser, for deretter å tre dem på ståltrådene.

Du får et finere resultat dersom du lager en tynnere blanding og har den i et tynt rør, for så å dyppe ståltrådene oppi blandingen.

Vent litt mellom hver gang du dypper, slik at løsningen størkner litt. Nærmest som du lager stearinlys ved å dyppe veken oppi flytende stearin.

Deretter må stjerneskuddene tørke noen dager. Når du tenner dem, får du et stilig lys. Men stjerneskuddene ryker en del, så de må tennes ute!

Forskere har mange metoder for å visualisere det de driver med. Wellcome image awards viser frem noe av det ypperste.

Vi mennesker gjør det, aper gjør det: Vi må bare klø oss når vi ser andre dra neglene over huden. Men gjør mus det?