En forvirret lederfugl får ikke lov til å lede flokken på avveie.

Desorienterte lederfugler blir avsatt av flokken

Hva gjør fugleflokken når lederen ikke klarer å finne veien? Ny studie viser at den forvirrede lederfuglen blir stemt ned av flertallet.

18.12 2016 04:00

Når duer flyr i flokk, skjer det i en V-formasjon, der den forreste fuglen leder an.

De andre duene setter sin lit til at lederen vet hva den gjør.

Men hva skjer når det ikke er tilfellet? Hva gjør de andre duene når lederen er på vei i en helt feil retning?

Isobel Watts, doktorgradstudent i zoologi ved Oxford Universitet, har undersøkt dette, sammen med blant andre veilederne sine, Theresa Burt de Perera og Dora Biro, forteller forbes.com.

Studien er publisert i tidsskriftet Biology Letters.

Ga duene jetlag

Forskerne har spesialisert seg på å undersøke flokkatferd hos dyr ved hjelp av veldig presise GPS-apparater som de plasserte i bitte små dueryggsekker.

De 40 forsøksfuglene ble delt inn i åtte flokker med fem fugler i hver.

Fuglenes posisjon ble registrert med stor nøyaktighet, flere ganger i sekundet.

Dermed kunne forskerne observere hvilken fugl som ledet flokken, og hvordan hver fugl reagerte når de andre endret retning.

Forskerne ga fuglene jetlag

Lederfuglen er som regel den raskeste, men ikke nødvendigvis den med best stedsans.

Da forskerne hadde identifisert lederne, forsøkte de å forvirre fuglene. Det krevde litt oppfinnsomhet.

De fanget fuglene og plasserte dem i kunstig belyste rom i noen dager. Samtidig forsøkte de å forvirre fuglenes indre klokke ved hjelp av lyset, som ikke fulgte døgnrytmen. Duene bruker sin indre klokke, sammen med plasseringen av solen, når de skal navigere.

Forskerne eksperimenterte med flokker der ingen av fuglene gjennomgikk denne behandlingen, flokker der alle gjorde det, og flokker der bare lederduen var blitt kunstig lysforvirret.

Flokken holdt kursen uten lederen

Når alle fuglene var forvirret, gikk det helt galt – fuglene begav seg ut på store omveier og endte ofte med å dele opp flokken.

Når bare lederduen valgte feil kurs, tok det ikke lang tid før resten av flokken overtok styringen.

– Når det bare var lederen som var tidsforvirret, klarte flokken å holde kursen, sier Watts til Forbes.

– Ut fra GPS-dataene våre kunne vi se at de forvirrede lederfuglene mistet plassen på toppen av hierarkiet.

Kursendring skyldes instinkt

Akkurat hvordan det foregår, vet ikke forskerne. Kanskje er det lederfuglen selv som lar en annen ta over fordi den innser at den har mistet kursen. Eller kanskje er det flokken som endrer retning, og da må den forvirrede lederen følge etter.

Det er ingen kommunikasjon blant fuglene, så når kursen endres, er det snakk om instinktive reaksjoner på endringer i de andre fuglenes posisjoner.

Se hvordan flokken finner veien når lederen er forvirret i videoen under.

Video: Alexandra Eaton, Robin Lindsay og James Gorman, New York Times