Katrin von Lehmann tar bilder av forskernes forklaringer, gjennomhuller dem og legger dem i flere lag. Arbeidene hennes ble stilt ut på Bjerknes Centre for Climate Research i Bergen høsten 2015. (Foto: Arnfinn Christensen, forskning.no)

Lager hull i kunnskapen

Tysk kunstner møter norske klimaforskere.

Kunst og vitenskap

Helt siden Leonardo da Vinci gjorde anatomiske og tekniske skisser på 1400-tallet har naturvitenskap, teknologi og kunst næret hverandre.

Kan fortsatt forskere få nye ideer av kunst og kunstnere få nye ideer av forskning? I denne miniserien møter vi kunstnere og forskere i spenningsfeltet mellom realfag og humaniora.

Bjerknessenteret for klimaforskning i Bergen, våren 2014. En forsker streker opp virvelmønstre med kritt på tavla – høytrykk og lavtrykk. Forskeren vil forklare.

Ved siden av står en kvinne med kort hår og nysgjerrig blikk – den tyske kunstneren Katrin von Lehmann.

Men blikket til von Lehmann ser mer enn mønstrene til forskeren. Blikket ser forskeren.

Hull med svamp

– Forskeren har noe i tankene og oversetter tankene sine til en tegning. Den er et forsøk, en skisse. Den er ikke perfekt. Den kommer spontant. Jeg interessert i denne prosessen, sier von Lehmann til forskning.no.

Vi står i Geofysens ærverdige gamle bygning ved Nygårdshøyden i Bergen. I korridoren henger resultatet av forskernes pedagogiske bestrebelser – gjennomhullet.

Her er både fysiske hull i fotografiene av tavla og hull i de fotograferte krittstrekene, laget med svamp på tavla av von Lehmann. De mørke svampflekkene tørket gradvis ut og von Lehmann laget nye.

– Det er en slags reaksjon på emnet. En forsker fortalte meg om hvordan høytrykk og lavtrykk kommer og forsvinner, sier von Lehmann.

Startet med meteorologi

Hun har lenge vært glad i å se hvordan naturen forandrer seg, hvordan årstidene kommer og går.

– Jeg liker å gå og se på skyer, sier hun.

Kanskje ikke så rart da at hennes første møte med vitenskapens verden var på et kunstneropphold på et meteorologisk museum utenfor Berlin i 2009.

– Jeg var fascinert av det faktum at skyer ble observert med det blotte øye, ikke med instrumenter. Selv med vår høyteknologi er menneskets blikk bedre i stand til å klassifisere, å skille uregelmessige fra regelmessige former, sier von Lehmann.

Hull i illusjonene

Men det er en stor forskjell mellom vitenskapelig forskning og kunstnerisk forskning, ifølge von Lehmann.

– For meg har disse tavletegningene flere muligheter enn å forklare vitenskap. Forskerne laget tegninger som er estetisk interessante, sier hun. Men hvorfor alle hullene i fotopapiret?

– Før jeg startet, laget jeg et rammeverk av regler. En av disse reglene var at jeg ville lage hull, sier von Lehmann.

– Interessen min for fotografi ligger i spenningen mellom illusjon – fotografi er alltid en illusjon – og virkeligheten. Hullene er virkelige, de er ikke en illusjon. Jeg liker å jobbe slik med fotografier, fortsetter hun.

Hull i linjer

Verkene inneholder altså både illusjoner av hull – de fotograferte svamphullene – og virkelige hull. Mønsteret de danner er også et resultat av strenge regler.

– Regelen gikk ut på å lage hullene i vannrette linjer. For meg er det som å fortelle en historie. Jeg tenker at vitenskap har mye å gjøre med historiefortelling, sier von Lehmann.

I det siste bildet kommer hullene så tett at de åpner et større, uregelmessig felt. Systemet er brutt.

– Ja, og dette skjer på grunn av reglene. Det skjer noe uventet. Jeg hadde ikke planlagt det, og dette er det mest intensive og interessante.

– Jeg mener at det som skjer hinsides systemet du ser på, er viktig. Noen ganger kan det være nøkkelen til en løsning, slik jeg har lest om i forskning, sier von Lehmann.

Hull gjør opprør

Lenger ned i korridoren har hullene gjort opprør. Fotopapiret er frynset opp i en røff sirkel.

– Forskeren brukte ordet «tilnærming» og prøvde å forklare fenomener hvor noe manglet, sier von Lehmann.

I dette arbeidet brukte hun ikke faste regler, men lot formene og sin egen estetiske sans bestemme.

– Her er tilnærmingene til sirkelen større. Den har blitt diffus, sier hun.

Hull i forståelsen

En av forskerne på Bjerknessenteret har gitt sin egen tolkning av verkene til von Lehmann.

– Jeg tolker hullene i bildene som min egen manglende forståelse av forskningen som presenteres her. (…) Hvis det er for mange hull, blir historien uklar for deg, skriver Friederike Urbassek Hoffmann i en artikkel om utstillingen på nettsidene til Bjerknessenteret.

Antihull i bollen

Men som informasjonsteori og kosmologi bekrefter: Kunnskap blir egentlig ikke borte. Ingen informasjon kan gå tapt. Så ei heller i von Lehmanns univers. Hun har tatt vare på alle hullene.

(Foto: Arnfinn Christensen, forskning.no)

– Det som ble til overs fra å stanse ut sirklene – hvorfor blir det ansett som søppel? Jeg synes ikke det er søppel. Jeg samlet dem i denne glassbollen som en glassblåser har laget, sier hun.

Som en slags antipartikler ligger papirsirkler og løsnede fragmenter i bollen, trygt plassert i vinduskarmen på en bunke blanke ark – ennå uskrevne vitenskapelige artikler?

På vrangen

Dette er ikke første gang von Lehmann vender sin egen kunstneriske produksjon over på vrangen.

– Jeg arbeidet en gang konsentrert og intenst med en papirkollasj. Så snudde jeg den rundt. Da så jeg at det som var baksida, egentlig var kunstverkets forside.

– Forsida, som jeg hadde arbeidet så mye med, skinte gjennom. Baksiden var en konsekvens av hva jeg hadde gjort på forsiden, sier von Lehmann.

Om utstillingen Shifting på nettsidene til Bjerknes Centre for Climate Research