Jako eller gråpapegøye sliter i det fri. Bestanden har sunket dramatisk over de siste 20 åra, ifølge ny forskning. (Foto: Mikael Damkier / Shutterstock / NTB scanpix)

Ser stygt ut for populær papegøye

Den grå jako-papegøyen er en av verdens mest populære burfugler. Nå er den i ferd med å forsvinne fra sine naturlige levesteder, ifølge ny forskning.

Jakoen eller gråpapegøyen kan kanskje se nettopp litt kjedelig grå ut. Men denne mellomstore papegøyen er smart og flink til å snakke. En av de mest berømte jakoene er Alex, som tilhørte forskeren Irene Pepperberg. Den brukte – og lot faktisk til å forstå meningen av – hele hundre ord.

Det er lett å forstå hvorfor jakopapegøyene er blitt populære kjæledyr. Dermed burde vi kanskje være desto mer bekymret over resultatene av et stort feltarbeid i Ghana.

Bestandene av jakopapegøye i Ghana har nemlig sunket katastrofalt i løpet av de siste 20 åra, skriver forskerne bak undersøkelsen i tidsskriftet Ibis.

Undersøkte for 20 år siden

Mange har ment at antallet jakoer har gått ned, skriver forskerne. Men ingen har hatt skikkelige tall.

Tidlig på 1990-tallet gjorde biologer en undersøkelse hvor de registrerte antall papegøyer på mange ulike steder i Ghana, et av de naturlige leveområdene for jakoen. Allerede da antok forskerne at bestanden hadde sunket ganske mye.

Og nå har et nytt team av forskere gjentatt undersøkelsen.

– Katastrofal nedgang

De konkluderer med at situasjonen har utviklet seg fra ille til katastrofal. På sovesteder der forskerne hadde funnet rundt 1000 fugler på nittitallet, var det nå bare et par titalls papegøyer igjen.

Ghana har mistet 90 til 99 prosent av sine jakopapegøyer siden 1992. Og med noen få unntak er det ingen tegn til at det står bedre til i andre land hvor papegøyen holder til, skriver forskerne i Ibis.

De tror nedhugging av høye trær og fangst for handel er hovedårsakene til den dramatiske nedgangen, og oppfordrer:

Nå er det på tide å gjøre noe med både fangsten og artens status i Rødlista, hvor den i dag bare står oppført som en sårbar art.

N. N. D. Annorbah, N. J. Collar & S. J. Marsden, Trade and habitat change virtually eliminate the Grey Parrot Psittacus erithacus from Ghana, Ibis, januar 2016.