Vil du spare penger, kan det være lurt å ta seg en matbit før du handler. Og det gjelder ikke bare i matbutikken. (Foto: Colourbox)

Du shopper mer på tom mage

At du vil ha mer mat i butikken om magen er tom, har du sikkert erfart. Men sult kan stimulere shoppinglysten også på annet enn mat.

Med sultfølelse i mage og hjerne handler du antakelig mer – og bruker mer penger – på de fleste ting.

Forskere ved Universitetet i Minnesota, USA, stilte seg opp ved utgangen av et kjøpesenter som solgte andre produkter enn mat. Der ba de om å få ta en kikk på kvitteringene til folk.

Samtidig ble kundene bedt om å anslå hvor sultne de var, og hvordan de følte seg sånn generelt.

Det viste seg at personer som tilhørte den halvparten av gruppen som var mest sultne, hadde brukt i gjennomsnitt 64 prosent mer penger enn dem som var mindre sultne. Resultatet kom forskerne fram til etter å ha justert tallene sine for hvor lenge kundene hadde vært inne på kjøpesenteret og hva slags stemning de var i.

Sultne vil ha mer

I et laboratorieforsøk ba de samme forskerne 63 personer om å møte fram på tom mage. Halvparten ble gitt et mettende kakestykke, mens den andre halvparten ikke fikk noe å spise.

Deretter fikk alle en brevklype lagt foran seg som de ble bedt om å vurdere. Deltagerne ble spurt om hvor mange brevklyper de kunne tenke seg å få gratis. De ble også bedt om å vurdere hvor godt de likte brevklypen og hvor sultne de følte seg.

Det var ikke noen forskjell mellom sultne og ikke-sultne i hvor godt de likte brevklypene. Likevel ba de sultne deltagerne om å få med seg 70 prosent flere gratis brevklyper enn de som ikke var sultne.

I nok et laboratorieforsøk der deltagerne måtte betale for brevklypene, ble resultatet det samme. Også da ville de sultne ha flere brevklyper.

Hormon styrer shopping

Hvorfor er det slik?

Forskerne bak studien mener det handler om hormonet ghrelin. Dette hormonet frigjøres fra celler i magesekken og tar turen opp i hjernen for at du skal få lyst på mat. Nivået av ghrelin i blodet er høyt før måltider og reduseres etter inntak av mat.

Men Alison Jing Xu, forsker ved Universitetet i Minnesota, mener at ghrelin påvirker mer enn bare matlysten. Hun tror hormonet påvirker shoppinglysten generelt.

– Derfor er det viktig å gjøre konsumenter oppmerksom på at om de shopper på tom mage, så kan de komme til å bruke mer penger enn de hadde tenkt til å gjøre, sier Jung Xu til tidsskriftet New Scientist.

Det kan altså være lurt å ta seg en matbit før du handler.

Referanse:

Jing Xu mfl: «Hunger promotes acquisition of nonfood objects», PNAS vol 112 no 9. Sammendrag

Powered by Labrador CMS