Bakgrunn: Skvetter du når katten hoster?

At norske katter kan bli forkjølet, nyse og hoste, er ikke uvanlig. Men dette er ikke forårsaket av et influensavirus, og langt fra noe tegn på at katten har fugleinfluensa.

Råd og forholdsregler

Generelle forholdsregler som alltid gjelder:

- Vask hendene etter kontakt med avføring eller spytt fra katter.
- Dersom katten bringer inn døde fugler, bør disse kastes i plastposer som lukkes og legges i søppelet.
- Bruk plastpose eller plasthansker når du tar i den døde fuglen.
- Vask hendene godt etterpå.
- Barn skal ikke ha kontakt med døde fugler.

Folkehelseinstituttet (FHI) skriver på sine nettsider at rådene baseres på den kunnskapen vi har i dag og vil bli endret dersom ny kunnskap tilsier det.

Kilde: Folkehelseinstituttet

Norske katter jakter, i likhet med artsfrender i utlandet, ofte på småfugl. Men risikoen for at småfulger i Norge er smittet med det fryktede fugleviruset H5N1 er svært liten.

Dermed er også faren for at katter skal smittes av småfugl tilsvarende lav, ifølge Veterinærinstituttet.

Ikke påvist smitte katt-menneske

Etter at det nylig ble påvist at tre katter på øya Rügen i Tyskland var smittet med H5N1, og senere døde, øker bekymringen hos katteeiere.

Men det finnes ikke informasjon per i dag som tyder på at katter skal være i stand til å smitte mennesker.

"Det er ikke vist at pus smitter mennesker med H5N1."

På sin internettside under teamet Fugleinfluensa: spørsmål og svar understreker Veterinærinstituttet følgende: Det er ikke vist at viruset har smittet fra katter til mennesker.

Likevel har veterinærer og andre opplevd økt pågang fra folk som vil kvitte seg med kattene sine - til tross for at det ikke foreligger bevis som taler for å skyve pus ut i kulden.

Det som er påvist i laboratorier er at katter kan bli smittet av H5N1, bli syke og smitte andre katter.

Er en dyresykdom

Fugleinfluensa er en dyresykdom, og viruset H5N1 er, i den form det fremstår i dag, i all hovedsak en trussel for fugler og fjærkreindustrien. Det er svært sjelden at viruset har smittet til mennesker.

Mennesker må i så fall være i svært nær kontakt med smittet fugl for å risikere å bli smittet, opplyser folkehelsemyndighetene.

Hva så hvis katten fanger en fugl, og stolt legger sitt døde bytte på kjøkkengulvet?

Da bruker du en plastpose eller liknede når du håndterer den døde fuglen. Kast den deretter på vanlig måte i søppelet. Vask hendene godt etterpå, anmoder Veterinærinstituttet.

Som en generell forholdsregel anbefales det dessuten at du alltid vasker hendene godt etter kontakt med katteavføring eller spytt fra katter.

Katter som hoster og harker

Når katter får symptomer i de øvre luftveiene, slik at de nyser og hoster, er ikke det forårsaket av influensavirus.

Veterinærinstituttet mener derfor det er uheldig å kalle denne tilstanden for influensa.

Mange forskjellige mikrober kan forårsake infeksjon i øvre luftveier hos katt. Som oftest fører herpesvirus og calicivirus til slike symptomer, noen ganger kan det også være bakterier. Disse mikrobene smitter ikke til mennesker.

Hva med hunder?

Når det gjelder hunder har ikke Veterinærinstituttet opplysninger om at de er blitt syke, eller har smittet andre hunder eller mennesker med fugleviruset H5N1.

"Ikke grunnlag for spesielle tiltak i kontakt med hunder, mener Veterinærinstituttet, men husk god håndhygiene ved kontakt med hundeavføring."

Høsten 2004 rapporterte man rett nok i Thailand om infeksjon med dette viruset hos én hund i den sørøstlige delen av landet.

Men det forelå ingen beskrivelse av om hunden var syk - eller døde.

“Dermed kan det heller ikke utelukke at en hund kan bli smittet av syk fugl, men dette er altså ikke noe man har sett ofte. Om hunder lett ble smittet, så skulle en forvente at mange hunder var infisert i de landene hvor en har hatt mye fugleinfluensa”, skriver Veterinærinstituttet.

Fugler i bur

Hva så med Polly i buret, for eksempel? Det er veldig liten fare for at undulater, eller papegøyer i bur, skal bli smittet av fugleinfluensa.

Men rådet om generelt god håndhygiene gjelder også her: Man bør vaske seg både før og etter at man har vært i kontakt med fuglen.

Videre foreligger råd fra myndighetene om at fugler i bur bør holdes innendørs. Og at de ikke bør settes slik at de kan komme i kontakt med ville fugler.

Fugleinfluensa: Spørsmål og svar (Infoside hos Veterinærinstituttet)

Folkehelseinstituttet: Fugleinfluensa og katter og hunder.

Veterinærinstituttets faktaark om fugleinfluensa (PDF-fil)

Råd til publikum om kontakt med villfugl.

Folkehelseinstituttet: Foreløpige råd om beskyttelse av personer som kan komme i kontakt med fugleinfluensavirus.