Bli kjent med Curiosity

Er du veldig nysgjerrig, eller kanskje bare litt? Finn ut mer om NASAs avanserte Mars-kjøretøy her.

Curiosity

Landet på Mars mandag 6. august. Ble skutt opp med blant annet en bærerakett 26. november i fjor.

Curiositys oppdrag er å bidra til økt kunnskap om mulighetene for liv på andre planeter.

Kjøretøyet jakter spor av vann som kan ha dannet grunnlag for liv på Mars. Det er i så fall ikke snakk om grønne menn, men om mikroorganismer.

Slike organismer kan ha eksistert på Mars for for rundt tre milliarder år siden, da planeten var varmere.

(Kilder: Christian Science Monitor, Space.com)  (NTB)

Curiosity er fullstappet med utstyr og teknologi. Her gir forskning.no deg en rask, enkel og informativ oversikt over kjøretøyet.

Før musepekeren over sirklene for å få mer informasjon. Klikk deg videre til høyre i bilderuten.

Curiosity er på størrelse med en småbil, men der stopper også likheten med doningene som kjører rundt på norske veier.

NASA har ikke overlatt noe til tilfeldighetene i dette gigantprosjektet, der prislappen på Curiosity er snertne 15 milliarder kroner.

Mars-roveren er for eksempel utstyrt med intet mindre enn forskjellige 17 kameraer, og vi har allerede fått beviser på at de fungerer.

Selvportrett fra kameramasten

Nå er også den 1,1 meter høye kameramasten på toppen av Curiosity aktivert, og Mars-roveren har allerede tatt et 360 graders selvportrett.

Navigasjonskameraer (Navcams) på masten til Mars-roveren Curiosity står bak dette 360-grader panorama selvportrettet som ble lagt ut på NASAs sider torsdag. Mesteparten av det er lavoppløselig, der best tilgjengelige format ennå ikke er sendt ned til jorda. Bare en mindre bit av dette panorama-bildet har høy oppløsning, et lite område øverst til høyre på Curiosity. (Foto: NASA/JPL-Caltech)

Selvportrettet er satt sammen av bilder fra navigasjonskameraene på masten.

Motivet er riktignok mest en dokumentasjon på at teknikken ser ut til å fungere, og bare en ørliten smakebit på hva man han forvente framover.

Dette er et av de første høyoppløselige bildene fra Mars-overflaten, tatt av et av navigasonskameraene på Curiosity. Blant annet kan kanten på Gale Crater ses i bakgrunnen, bortenfor den ellers småteinete overflaten. Samtidig ser vi mer i front av bildet avtrykk etter rakettene fra landingsfartøyet som hjalp Mars-roveren den siste biten ned til den røde planet. (Foto: NASA/JPL-Caltech)

Curiosity vil, hvis alt går etter planen, bringe hjem gode bilder og andre data i bøtter og spann til moder jord.

Mens vi venter på kjøretøyets neste bevegelser, kan du selv ta det i nærmere øyesyn her på forskning.no.

NASA: Mars Science Laboratory

Du kan også følge Curiosity på Twitter og Facebook.